پویشی برای کاشت گیاه به یاد عزیزان

پویشی برای کاشت گیاه به یاد عزیزانکاشان فردا – پویشی برای کاشت گیاه به یاد عزیزان.

مجری طرح جنگلانه کاشان، از اجرای پویش «احیای طبیعت کویر به یاد عزیزان» با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و به منظور کاشت بذر گیاه «درمنه دشتی» به وسعت پنج هکتار در نوش‌آباد خبر داد.

علی خالویی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دوران کرونا بسیاری از خانواده‌ها داغدار عزیزان خود شدند اما نتوانستند مراسمی برگزار کنند و ما می‌توانیم با اجرای برنامه‌هایی در جهت کاشت نهال و بذر در طبیعت، از این حرکت به عنوان فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد آن‌ها استفاده کنیم.

وی در معرفی گیاه درمنه دشتی توضیح داد: این گیاه بوته‌ای بسیار معطر در فصل بهار و تابستان است که عنصر اصلی و غالب اجتماع‌های گیاهی در استپ‌های خشک و نیمه خشک کشور محسوب می‌شود و در دسته گیاهان دارویی آرتمیسینین قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانیم:
+ پرچم شهر زیرزمینی نوش‌آباد درجنگلانه برافراشته شد

خالویی اضافه‌کرد: درمنه دشتی از خانواده کاسنی (Compositae) بوده و ارتفاع هر بوته آن بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است که انشعابات متعدد و متراکم آن شکل کپه‌ای به بوته می‌‌دهد و اغلب در خاک‌های شنی و لومی، لومی و رسی، رویشگاه‌های وسیعی را ایجاد می‌کند.

مجری طرح جنگلانه کاشان این گیاه را از جمله بوته‌های با سازگاری بالا با شرایط سخت بیابان  معرفی کرد که علاوه بر مصرف علوفه‌ای در مرتع قشلاقی، بوته‌ای بسیار مقاوم در مقابل فرسایش‌های بادی است و نقش ارزنده‌ای را در حفظ خاک بر عهده دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل نیز در این باره گفت: متأسفانه تغییرات اقلیمی، تغییرات بارش‌های زمستانی، چرای بی‌ضابطه و بی‌مهری برخی از شهروندان به منابع طبیعی باعث شده که گونه‌های بیابانی دچار تخریب و نابودی شود.

سید مجتبی شریفیان، با بیان این‌که جامعه انسانی باید در اوقات فراغت به دامان طبیعت رفته و از منابع طبیعی بهره‌برداری ‌کند یادآور شد: اما انسان‌ حق ندارد نسبت به طبیعت بی‌مهری کند بلکه وظیفه دارد به شکرانه این نعمت خداوندی، سهمی در حفظ و توسعه آن داشته باشد.

شریفیان با تقدیر از اجرای پویش احیای منابع طبیعی نوش‌آباد گفت: حفظ منابع طبیعی فراتر از وظیفه قانونی یک اداره، سپاس‌گزاری به خالق طبیعت است و اداره منابع طبیعی از همه تشکل‌های مردمی دعوت می‌کند در این مسیر مشارکت کنند.

مصطفی قدیری، مدیر باشگاه کوهنوردی کوهباد انوشه نوش‌آباد نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: کاشت درخت در تاریخ و تمدن ایرانیان به نشانه بقای زندگی و حفظ محیط زیست، از اهمیت خاصی برخودار بوده است و حتی در آیین‌های دینی، درخت را به عنوان نمادی از حیات و شادابی زمین و بشر انتخاب کرده‌اند.

قدیری افزود: امیدواریم با اجرای این طرح، فرهنگ کاشت درخت در زمان تولد فرزند، در جامعه رایج شود چرا که صاحب آن درخت، در طول عمر خود برای نگه‌داری از درخت و فضای سبز تربیت شده و برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تلاش خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پویش امروز، به احترام زنده‌یاد «سید مهدی عمارتی» که یک دانش‌آموز ورزشکار بود و به یادبود درگذشتگان در محوطه شجاع‌آباد برگزار شد و بر این باوریم زمانی که شهروندان به یاد عزیزان خود نهال می‌کارند، گویی که آن سفرکردگان هنوز زنده‌اند که همین امر موجب تسلای خاطر بازماندگان و کاهش غم آن‌ها می‌شود.

مدیر باشگاه کوهنوردی کوهباد انوشه نوش آباد اظهار کرد: سالانه هزینه زیادی صرف خرید تاج گل، چاپ بنر، ارسال پیام، توزیع نذری و مراسم یادبود اموات می‌شود که اگر بخشی از این هزینه را برای حمایت از کارهای خیرخواهانه مصرف و به سمت فعالیت‌های فرهنگی و توسعه فضای سبز هدایت کنیم، نیل به شهر پیشرو، اخلاق‌مدار و هوشمند محقق می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که اداره‌های منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و شهرداری، مکانی را تعیین کنند تا خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند یا عزیزی را از دست می‌دهند، در آنجا اقدام به کاشت درخت کنند تا علاوه بر زنده نگه داشتن یاد عزیزان، همه شهروندان برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مشارکت داشته باشند.

پویش احیای منابع طبیعی نوش آباد با حضور رئیس اداره هواشناسی کاشان، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آران و بیدگل، رئیس اداره تربیت بدنی آران و بیدگل، ۱۰۰ نفر از اعضای باشگاه کوهباد انوشه نوش‌آباد، باشگاه کوهنوردی کوثر کاشان، انجمن همیاران سرزمین مهر آریا، گروه سراسری همنوردان، گروه کوهنوردی بانوان کوهیار آران و بیدگل، گروه دوچرخه‌سواری نشاط کاشان، گروه ورزش‌های صعودی عمارتی، راهنمایان گردشگری شهرزیر زمینی نوش‌آباد و کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد برگزار شد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.