عصارخانه صفوی آران و بیدگل موزه زنده روغن‌گیری می‌شود

عصارخانه صفوی آران و بیدگل موزه زنده روغن‌گیری می‌شودکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل: عصارخانه صفوی آران و بیدگل موزه زنده روغن‌گیری می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: عصارخانه صفوی این شهرستان و مکان فیلمبرداری یکی از مهم‌ترین اثرهای سینمای ایران به‌زودی به نخستین موزه زنده و تجربه‌محور روغن‌گیری دانه‌های گیاهی در کشور تبدیل می‌شود.

سید حسین چاکری شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: عصارخانه صفوی آران و بیدگل قدیمی‌ترین و مهمترین عصارخانه تاریخی در استان اصفهان با قدمت افزون بر ۴۰۰ سال است.

بیشتر بخوانیم:
+ عصارخانه صفوی آران و بیدگل در آستانه تخریب

به گفته وی، مراحل قانونی واگذاری عصارخانه صفوی آران و بیدگل در مزایده‌ای به مالک اولیه آن واگذار و مقرر شده در آینده‌ نزدیک به عنوان موزه مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.

وی توضیح داد: عصارخانه آسیاب‌های مخصوصی در گذشته بوده که در آن‌ها دانه‌های روغنی و گیاهی آسیاب و روغن‌گیری می‌شد.

رؤیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل اظهار داشت: بهرام بیضایی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان صاحب سبک ایرانی در نمایشنامه و فیلم “مرگ یزدگرد” این واقعه تاریخی را در عصارخانه‌ این شهرستان و به زبان آسیابان، زن آسیابان و دخترشان بازگو و اجرا کرده است.

چاکری یادآور شد: بنای ۴۰۰ ساله عصارخانه آران و بیدگل مربوط به دوران صفوی، سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ثبت‌ شده است.

استان اصفهان از ظرفیت افزون بر ۲۲ هزار بنا و اثر شامل ۶۰۰ خانه تاریخی برخوردار است که در این سال‌ها تنها حدود یک‌هزار و ۸۵۰ مورد ثبت ملی شدند؛ از جمله ۱۵۰ خانه واجد ارزش تاریخی در شهرستان آران‌وبیدگل شناسایی شد که ۳۹ باب از آنها در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسید.

شهرستان افزون بر ۱۰۳ هزار نفری آران و بیدگل با بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده و ۱۵۰ اثر ثبت ملی در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.