شرحی بر تنوع رفتار ارگانی با رسانه در کاشان

شرحی بر تنوع رفتار ارگانی با رسانه در کاشانکاشان فردا – شرحی بر تنوع رفتار ارگانی با رسانه در کاشان.

کاشان سالیان چندی است که در مواجهه‌ی مدیران و مسؤلین ارگان‌های اجرایی و شهری با رسانه‌ها و کارکرد ذاتی آن‌ها شاهد انواعی از برخوردهاست.

در یکی از گونه‌های برخورد با رسانه، به عنوان نمونه ما در این شهر دو اداره «ورزش و جوانان» و «میراث فرهنگی» را داریم که به‌رغم حوزه‌های پرخبر و پرچالش آنها، مدیریت‌های مستقرِ فعلی نه تنها هیچ میلی به (برگزاری نشست‌های خبری) و اعلام اندک تحولات حوزه خود و صد البته پاسخ به ابهامات و پرسش‌های خبرنگاران ندارند، بلکه به محض انتشار مصادیقی از یک سوءمدیریت در دستگاه متبوع‌شان با رفتاری حاکی از اضطراب یا با سکوت تا آن‌جا که ممکن است تلاشی بی‌حد‌وحصر در گریز از رسانه‌ها دارند و یا در حالتی خوش‌بینانه به صدور یک جوابیه اکتفا می‌کنند.

خبرنگار خوب با بیان عبارت کلیدیِ (ما دوسِد داریم) از جانب آن‌ها، باید اهل رفاقت باشد و هفته‌ای یکی دو روز سری به اداره‌شان بزند و اگر قسمت بود صبحش را با یک لقمه نان و پنیر و چایی شیرین در کنار آن‌ها آغاز کند!

این دسته از نهادها از یک ویژه‌گی نیز بهره می‌برند و آن کم‌توقعی است! یعنی اگر از پرسش‌گری رسانه‌ها گریزانند، در مقابل اصراری نیز به انعکاسِ تک و توک عملکرد حوزه مسؤلیتی خود نیز ندارند اما اگر نیمچه خبری از آن‌ها رفتید، قندی عظیم‌الجثه در دل‌شان آب خواهد شد.

ارگان‌هایی دیگر که در کاشان کم هم نیستند، رسانه را به موازات روابط عمومی‌های‌شان تنها بلندگویی برای انتشار اخبار و عملکرد نهادها و دستگاه‌ها می‌دانند و بدون درک این موضوع که خبر در نگاهی حرفه‌ای باید واجد (عناصر و ارزش‌های خبری) باشد، از ارسال روزانه‌ی عادی‌ترین تحولات حوزه مسؤلیت خود با دم‌دستی‌ترین شیوه تنظیم خبر برای رسانه‌ها نیز نمی‌گذرند!

ارعاب و هراس‌افکنی در دل اصحاب خبر با حواله‌دادن‌شان به نهادهای قضایی البته گه‌گدار در بین مسئولان شهر نیز خریدارانی دارد. صاحب این قلم در اسفند ۹۷ طعمی از این سیاست را به دلیل انتقاد از لغو یک کنسرت قانونی در شهر چشید.

مسئول ارشد امور اجرایی شهر که نمی‌خواست مسئولیت لغو غیرقانونی آن برنامه را بپذیرد، در برابر پرسش چند رسانه آنان را به آقای بازپرس دادسرای کاشان سپرد تا اگرچه خبری از تشکیل پرونده‌ای برای استنطاق و تحمل جزا نیست، اما این رفتار استرس‌زا برای چند روز و یا شاید در درازمدت برای رسانه حاوی این پیام باشد که پرسش‌گری هم حد و مرزی دارد!

نوع دیگری از رفتار نهادها با رسانه را مدت‌هاست که از سوی شورای اسلامی شهر کاشان شاهدیم. فردی که نماینده رسمی یک رسانه مجوزدار است محتوای گفت‌وگوهای رسمی یک نشست علنی و رسمیِ یک نهاد مشورتی را بازتاب می‌دهد و چون انتشار برخی از آن محتوا بر شماری از اعضای این نهاد گران می‌آید با خبرنگار برخوردی قهری می‌کنند. رفتاری بدوی که حاصل نبود تساهل و نداشتن سیاست برخورد با رسانه است.

پارلمان شهری، متشکل از تعدادی انسان‌ِ دارای عقاید مختلف و متضاد اما دارای هدف مشترک برای توسعه شهر است و اگر در این بین چالشی بر سر منافع شهر پدید می‌آید که ذات این دورهم‌نشینی است، چرا مردم را باید غریبه پنداشت؟

اگر مطلبی خلاف واقع انتشار می‌یابد، مسیر طبیعی برای واکنش نشر جوابیه است، وگرنه اصول‌گرا و معتدلِ شورا اگر با یک وحدت نانوشته در برابر رسانه سیاستی نامعقول پیش گیرند مردم چگونه غایتِ عملکرد و رفتار نمایندگان‌شان را قضاوت کنند؟

مهدی سلطانی‌راد – کاشان آنلاین

از این نویسنده:
+ بهمن ۶۸، «سیلورسیتی» و آقای مدیر روی صحنه

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.