معضلی به نام چاله زباله ابوزیدآباد

معضلی به نام چاله زباله ابوزیدآبادکاشان فردا – بیش از ۳۰ سال است جغرافیای منطقه ابوزیدآباد و بخش کویرات آران و بیدگل، محلی برای دفن زباله‌های خانگی و بیمارستانی حدود نیم میلیون نفر از جمعیت دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل شده‌است.

به گزارش شبستان؛ در حالی‌كه متخصصان، سلامت انسان، بقای حیات ‌وحش و پوشش گیاهی را در گرو محیط زیست سالم می‌دانند، اما غفلت‌‌های انسانی و آلودگی خاك، آب ‌و هوا بقای موجودات زنده را در معرض خطر جدی قرار داده است.

منطقه ابوزیدآباد و بخش کویرات آران و بیدگل بیش از ۳۰ سال است با معضلی به نام «چاه زباله» دست‌وپنجه نرم می‌کند و دفن زباله‌های خانگی و بیمارستانی حدود نیم میلیون نفر از جمعیت شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در جغرافیای این منطقه نارضایتی عمومی مردم این منطقه را سبب شده است.

بیشتر بخوانیم:
+ زباله‌های کاشان بیخ گوش مردم ابوزیدآباد

این چاله زباله مشکلات زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد و در چند سال اخیر مطالب بسیاری در این رابطه بیان یا نگاشته شده و بعضا مسئولین شهر ابوزیدآباد و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل نیز برای رفع این مشکل تلاش‌ها و پبگیری‌هایی را انجام داده‌اند تا حداقل مشکلات زیست محیطی آن کاهش پیدا کند در حالی که مطالبه مردم منطقه ابوزیدآباد، انتقال چاله زباله‌های این منطقه به یک مکان دیگر از این دو شهرستان است.

کلان‌شهر‌ها برای جان شهروندان ارزش قائل‌اند
کلان‌شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و … در شبانه‌روز حدود میلیون‌ها تن زباله تولید می‌کنند ولی مدیریت پسماند آنجا به نحوی بوده که به‌خاطر ارزش قائل‌شدن برای سلامتی شهروندان خود، با صرف هزینه‌های میلیاردی زباله‌های تولیدشده را با روش‌ها و فناوری‌های نوین به ثروت تبدیل کنند، آیا ارزش مردم ابوزیدآباد در حدود این سی سال کمتر از مردم کلان‌شهر بوده است؟

مسئولین وقت شهرستان کاشان در سال ۸۹ قول دادند که زباله‌ها را تفکیک کرده و با نصب دستگاه‌های ویژه، آن را به کود کمپوست تبدیل کنند تا حجم زباله‌ها برای دفن کاهش پیدا کند ولی این روند به کندی پیش رفت و در سال‌های اخیر قدم کوچکی در این زمینه برداشته شد.

آمارها از ورود زباله‌های خانگی، بیمارستانی و حیوانی این دو شهرستان از رقم ۲۲۰ تن عبور کرده و صدها هکتار اراضی بکر منطقه ابوزیدآباد در تصرف دفن زباله‌ها قرار گرفته است. این امر به‌خاطر منافع مردم ابوزیدآباد و مشکلات زیست محیطی فراوان برای منطقه، در سال‌های اخیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل پیگیرهایی نیز در محکومیت ارگان‌های مربوطه انجام داد ولی از سوی بعضی‌ها به حاشیه و فراموشی سپرده شد!

مخاطره چاله زباله برای پناهگاه یخاب
از طرفی چاله زباله منطقه ابوزیدآباد و بخش کویرات موجب از بین رفتن جنگل‌های آن منطقه می‌شود و خطر ریزگردها و وزش بادی‌های غربی به شرقی (از سمت کاشان به ابوزیدآباد) را دو چندان می‌کند و ده‌ها یا صدها هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از بین می‌رود و به جای آن زباله در زیرخاک دفن می‌شود.

چاه زباله بخش کویرات در همجواری پناهگاه حیات وحش یخاب نیز قرار دارد که به عنوان منطقه‌ای نمونه در ایران و جهان شناخته شده و منطقه یخاب به دلیل هم‌‌مرز بودن با پارک ملی کویر مسیر مهاجرتی مهمی برای گونه‌های جانوری به‌‌خصوص یوزپلنگ آسیایی است.

این پناهگاه طبیعی همچنین، زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی، آگامای سروزغی دم سیاه و …است. همچنین پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش یخاب در برگیرنده گیاهانی چون درمنه، خارشتر، قلم، چرخه، نسی، گون، پرند، تاغ، اشنان، جاز، بادام کوهی، انجیر کوهی، سیا گینه، اسفند، اشک، شوره و… است.

همجواری چاه زباله با پناهگاه حیات وحش یخاب، تهدیدی جدی برای این منطقه نیز محسوب می‌شود و این امر موجب نارضایتی بیشتر فعالان و دوستداران محیط زیست شده است.

زباله‌های پانصد هزار نفر از جمعیت شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به منطقه بخش کویرات انتقال داده می‌شود، این در حالی است که هیچ امتیازی نیز به این منطقه داده نشده و حتی مسئولین شهرستان کاشان، مسیر ۱۲ کیلومتر جاده کاشان به ابوزیدآباد (از سیلو تا کشارگاه و روبه‌روی جاده فرعی چاه زباله) را حتی برای خودشان هم دوبانده نکرده‌اند!

این کمترین کاری بود که می‌توانستند در طول ۳۰ سال اخیر انجام دهند ولی نسبت به این موضوع ارزش قائل نشدند. کما اینکه دوبانده‌شدن جاده این مسیر، می‌توانست تنها جزئی از این امتیاز از سوی شهرداری کاشان باشد در حالی که مطالبه مردم ابوزیدآباد این است که اصلا این چاه زباله نباید در این منطقه باشد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.