بد نگوییم به پارسال اگر غم داریم

بد نگوییم به پارسال اگر غم داریمکاشان فردا – بد نگوییم به پارسال اگر غم داریم.

سال ۹۹ هم تمام شد، اما همچنان بسیاری از ما یاد نگرفته‌ایم مسئولیت کارهای‌مان را بپذیریم و تقصیرهای خود را به گردن زمین و زمان و این و آن نیندازیم.

نمونه خیلی واضح این موضوع، همین دری‌وری‌ها و بد‌و‌بیراه‌هایی است که این چند روزه به سال ۹۹ نسبت دادیم. اگر در صفحه‌های اجتماعی گشتی بزنید، می‌بینید که دیگر فحشی نبوده که به سال ۹۹ نداده باشیم.

درست است که اتفاقات سال گذشته برایمان خیلی تلخ بود؛ اما همه آنچه که بر ما گذشت ربطی به این آخرین گردش زمین به گرد خورشید نداشت؛ هر آنچه بود تلخ یا شیرین، زشت یا زیبا، خوب یا بد، حاصل انتخاب‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های ما بود.

در واقع این ما بودیم که این مدل از زندگی را انتخاب کردیم و در برابر آن سر تسلیم فرو آوردیم. در آینده هم آنچه بر ما برود، نتیجه انتخاب‌ها و تلاش‌های ما است.

وقت آن رسیده که مسئولیت کارهای‌مان را بپذیریم و باور کنیم «کما تزرع تحصد».

اگر از آنچه بر ما گذشته ناراضی هستیم، باید علت آن را در رفتارها و کردارها و انتخاب‌های خود جست‌وجو کنیم.

همین سالی که از نگاه مردم کشور ما سال بدی بود، برای مردم برخی از کشورهای دیگر سال خوبی بود؛ هم از نظر کنترل بلای کرونا، هم از نظر اقتصادی.

زمین به دور خورشید می‌گردد و به سیر طبیعی خود ادامه می‌دهد؛ این‌گونه نیست که برای ما یکجور بگردد و برای دیگران جور دیگر. این سیر طبیعی برای همه یکی است؛ اما چرا سهم ما از سال گذشته غم و غصه و فقر و ناراحتی بود؟

به قول مولوی، آن شاعر بزرگ ایران زمین، «بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست/ در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی»

از این نویسنده:
+ مسئولان دو هفته حقوق نگیرند

 کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم: https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.