آخر هفته اصفهان تحت تاثیر تندباد قرار خواهد گرفت

آخر هفته اصفهان تحت تاثیر تندباد قرار خواهد گرفتکاشان فردا – آخر هفته اصفهان تحت تاثیر تندباد قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع وزش باد شدید در مناطق شرق و شمال شرق استان از عصر چهارشنبه تا روز جمعه خبر داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایرنا منصور شیشه‌فروش عصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که تندبادهایی با سرعت۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در مناطق مختلف استان بویژه شرق و شمال شرق اصفهان بوزد که در این راستا تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: به این منظور به شهرداریها برای استحکام‌بخشی سازه‌های فرسوده و اطلاع‌رسانی در باره ممانعت از صعود افراد به ارتفاعات و پرهیز از استقرار در کنار درختهای فرسوده تاکید شده زیرا سوابق وزش تندبادهای این فصل بیانگر امکان حدوث خسارت است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به گلخانه‌داران و واحدهای دامداری دارای سقف‌های کاذب، داربست و اِلِمان نیز توصیه کرد که اقدام به استحکام بخشی آنها کنند.

وی یادآور شد: آخر هفته همزمان با پیش‌بینی وزش تندباد در شرق و شمال شرق اصفهان در نقاط غرب و جنوب غرب نیز بارش باران را خواهیم داشت که تدابیر لازم برای این بخش نیز اندیشیده شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در روزهای آخر سال گذشته با منشا عربستان و عراق گفت: بدلیل کم بارشی در آن مناطق، وزش باد شدید باعث شد که گرد و غبار، ابتدا مناطق جنوب کشور و سپس اصفهان را تحت تاثیر خود قرار دهد و همین امر باعث شد که چهارشنبه گذشته، اصفهان در وضعیت ناسالم برای عموم قرار بگیرد.

وی گرد و غبارهای استان را متاثر از سه منشا عنوان کرد و گفت: منشا داخلی این است که اصفهان از ۱۰ سال گذشته تاکنون در شرایط خشکسالی قرار دارد بطوریکه ۷۵،۲ درصد از مساحت آن با این پدیده مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، کم بارشی را علت دیگر بروز گرد و غبارها ذکر کرد و گفت: از اول مهر تاکنون تنها حدود  ۱۱۳ میلیمیر بارش در استان رخ داده است و در میانگین بلندمدت با ۱۴ درصد کاهش بارش مواجه هستیم.

وی به شناسایی ۱۶ کانون گرد و غبار در شهرستان های نایین، خور و بیابانک، اردستان، برخوار، شاهین‌شهر، کاشان، آران و بیدگل و شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: این کانون یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار وسعت دارد که بدلیل کم بارشی و خشکی به کانونهای گرد و غبار تبدیل شده و جاری نبودن آب زاینده‌رود و کشت نشدن اراضی کشاورزی رها شده در اطراف زاینده رود باعث شده که وزش باد، آنها را بصورت گرد و غبار درآورد و کانونهای محلی و نقطه ای ایجاد کند.

شیشه‌فروش ادامه داد: همچنین تالاب بین المللی گاوخونی که تنها ۴ درصد آن آب دارد هم به عنوان یک کانون گرد و غبار می تواند با وزش باد، استان را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

وی به طرح‌های مقابله‌ای برای گرد و غبار در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا از سال های گذشته تاکنون ۳۰۷ هزار جنگلکاری در کانونهای بحرانی و ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته و تا سال ۹۹ در مجموع ۲ هزار هکتار نهالکاری و کارهای بیان‌زدایی از جمله احداث بادشکن زنده با کشت درخت در اطراف مزارع واقع در کانونهای گرد و غبار با ۲۸ میلیارد تومان اعتبار انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: امسال هم برای اجرای طرحهای نهالکاری روی کانونها و همچنین اجرای بادشکن زنده در اطراف مزارع، برنامه‌ریزی‌ لازم انجام شده است.

وی یادآور شد: استان ما در معرض فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سمنان و قم که دارای کویرهای مشترک با اصفهان هستند، قرار دارد به همین دلیل خرداد سال گذشته ۲ روز پدیده گرد و غبار بدلیل فعال شدن این کانونها از سمت سمنان به انارک نایین در اصفهان روی داد.

وی در ادامه با اشاره به حوادث ۲۴ گذشته اصفهان به پیدایش جسد زن جوانی در دریاچه سد حنا در اطراف سمیرم خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه حاکی از سقوط او به داخل دریاچه است ولی علت دقیق این حادثه در دست بررسی قرار دارد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات یک دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که کلانشهر اصفهان بطور میانگین هر ۹ روز، یک پدیده گرد و غبار داشته است.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت در سال های اخیر با معضلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی و کمبود منابع آبی مواجه بوده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.