مدرسه فرهنگ مطالعه به کودکان نمی‌آموزد

اکبر رضوانیان دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان

دو آوریل برابر با ۱۴ فروردین به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن

نویسنده داستان‌های کودکان، روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شده‌است.
این روز از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌ و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرده است.
همزمان با این روز، با «اکبر رضوانیان» از معلمان و فعالان حوزه کتاب کودک و نوجوان در کاشان به گفتگو نشستیم و از او درباره جایگاه کتاب کودک و نوجوان در کاشان پرسیدیم.
دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان در این گفتگو با انتقاد از رویکرد آموزشی آموزش و پرورش گفت: مطالعه در رشد و خلاقیت فرزندان ما نقش ویژه دارد ولی متاسفانه در شیوه آموزش فرزندان این موضوع لحاظ نشده است.

ایجاد تفکر غلط در مدارس

این معلم کاشانی افزود: فرهنگ مطالعه در آموزش و پرورش خوب نهادینه نمی شود. تصور کودکان و نوجوانان ما از مطالعه، خواندن کتاب‌های درسی و امتحان دادن برای کسب نمره قبولی است.

رضوانیان ادامه داد: این نگاه، به همان تفکر غلطی بر می‌گردد که ما در آموزش و پرورش داریم. متاسفانه کودکی به با این تفکر غلط مراحل تحصیلی را می گذارند وقتی به دانشگاه هم وارد می شود همچنان مطالعه را در همان خواندن جزوه ها و منابع درسی خود خلاصه می کند و این مشکلی است که جامعه امروز ما با آن روبرو است.

بیشتر بخوانیم:

کتاب‌خانه‌ها کتاب مناسب کودکان ندارند

رضوانیان با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در توسعه فرهنگ کتابخوانی گفت: وضعیت کتابخانه‌های کودکان ما و وضعیت کتابخانه‌‎های مدارس ما هنوز و هنوز با استاندارهای مطرح و شرایط روز فاصله دارد. وضعیت کتابخانه‌های ما هنوز همان چیزی است که دهه‌های پیش بوده است. پیشرفتی نداشته ایم.

دبیر جشنواره کودک و نوجوان تصریح کرد: کودکان ما با توجه به رشد تکنولوژی و دسترسی به فضای مجازی در دنیای جدیدی زندگی می کنند و وضعیت مطالعه آنها باید متناسب با شرایط روز باشد.

جشنواره کتاب کودک به اسم کاشان

رضوانیان با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان در کاشان گفت: همزمان با پایتختی کتاب تلاش کردیم جشنواره کتاب کودک و نوجوان به صورت پیوسته در کاشان رقم بخورد.

وی افزود: با همکاری انجمن نویسندگان کتاب کودک، وزارت ارشاد و بخش خصوصی این اتفاق رقم خورد و در سال دوم با کرونا برخورد کردیم و جشنواره چند روز به برگزاری تعطیل شد و فقط به یک اختتامیه قناعت کردیم.

این فعال حوزه کتاب کودک و نوجوان گفت: به بهانه این جشنواره اتفاق فوق العاده ای در کاشان می تواند رقم بخورد. ما می توانیم کاشان را به شهر دوستار کودک و یا شهر خلاق با کودک خلاق تبدیل کنیم و این دو عنوان توسط تعدادی از علاقمندان بخش خصوصی دنبال می شود.
دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان افزود: اگر می خواهیم این اتفاق در کاشان به صورت جدی نمود پیدا کند باید بیشتر از آنچه تاکنون انرژی گذاشتیم انرژی بگذاریم.
رضوانیان تصریح کرد: هر سال در اصفهان جشنواره فیلم کودک و نوجوان و در همدان تئاتر کودک و نوجوان برگزار می شود و به جا هست که در کاشان موضوع کتاب کودک و نوجوان دنبال شود.

پایگاه خبری کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:

https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.