یکم اردیبهشت؛ کوچ جاودانی سهراب

یکم اردیبهشت؛ کوچ جاودانی سهرابکاشان فردا – یکم اردیبهشت؛ کوچ جاودانی سهراب.

اکنون که چهاردهه از درگذشت شاعر صمیمیت‌های گمشده در تنهایی‌ای گس و آبی‌رنگ می‌گذرد، و دیگر هنجارگریزی‌های هنرمندانه او رنگ ناهنجاری ندارد، و ترس برخی از استادان کهنه‌پرست و سنت‌زده در یادکردن از او ریخته‌است، تازه درمی‌یاییم که سهراب سپهری در همه آن سال‌ها در سکوت و تنهایی خویش، روایتی تازه از زیستن با زنجره‌ها در فضای بیرون از پنجره‌ها را برای ما بازگو می‌کرده‌است و ما (همه ما) فکر می‌کردیم او را چیزی شده‌است که در جريان کمبود واژه و تصویر به چنین تعابیری آویخته‌است.

امید داشته‌باشیم که سهراب ببخشد کسانی که روزی او را علّاف ِ علف می‌دانستند و اکنون او را واصل به هدف می‌شمارند و زینت هفت‌سین ایشان، هشت‌کتاب اوست!

بیشتر بخوانیم:
+ انزوای خودخواسته «سپهری» هنرآفرین بوده است

فتح‌الفتوح سهراب این است که با یک مصراع کوچک‌، برخی دیوان‌های هزار صفحه‌ای را پشت سر نهاده‌است و این‌کار او آن‌هنگام بیشتر به دل نشست که او ترجیح داد با ریش‌بلند، کراوات را ضربه‌فنی کند و با اتاق آبی، برج عاج برخی مدعیان شاعری را در هم بکوبد.

نکوداشت سهراب سپهری؛ ارج‌نهادن به فرزانگی و فرهیختگی از گونه‌ای تازه و بردمیده از خلاف‌آمدهای هنری در هوای دلکش و علف‌آلود گلستانه است چیزی که هنوز برای خیلی از هنرورزان عصر ما، قابل کشف و لمس نیست.

از این نویسنده:
+ نکوداشت استاد عباس اقبال آشتیانی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.