رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات کامو به بهره‌برداری رسید

رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات کامو به بهره‌برداری رسیدکاشان فردا – رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات کامو کاشان به بهره‌برداری رسید.

رصدخانه ملی ایران امروز دوشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۰ با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری در کاشان به بهره‌برداری رسید.

مقدمات ساخت این رصدخانه در قله «گرکش» اطراف شهر «کامو» کاشان در سال ۱۳۸۲ آغاز و در دولت نهم متوقف شد که با پیگیری‌های فراوان در اواخر دولت دهم، ساخت آن دوباره از سر گرفته شد.

راه‌اندازی این رصدخانه به دلیل مکان نجومی آن می‌تواند پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران به وجود آورد.

پس از اندازه‌گیری افزون بر ۴۰ قله کوه در مناطق مختلف کشور ۱۲ سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به عنوان مناسب‌ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی انتخاب شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هفته گذشته (۳۱ خرداد) پس از بازدید از روند ساخت و تجهیز رصدخانه ملی ایران در کاشان گفت: این رصدخانه یکی از ۶ رصدخانه نیمکره شمالی و از نظر امکانات و تجهیزات در جهان بی‌نظیر است.

سورنا ستاری افزود: ساخت و راه‌اندازی این رصدخانه برای نخستین بار اقدام بسیار مهمی در حوزه پژوهش است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از کمبودهای جدی ما در حوزه پژوهش نبود رصدخانه بود افزود: رصدخانه ملی ایران با وجود این امکانات و تجهیزات حتی در خاورمیانه و از اروپا تا هندوستان بی‌نظیر است.

ستاری آبان ۱۳۹۹ در حاشیه بازدید از طرح راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران گفته بود که این رصدخانه اواخر خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

شهر کامو از توابع بخش قمصر در حدود ۸۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.