تقابل سیاست با سلامت

تقابل سیاست با سلامتکاشان فردا – تقابل سیاست با سلامت.

اظهارات اخیر «نمکی» در مقام بالاترین مسئول صیانت از سلامت شهروندی در سلب مسئولیت از تهیه واکسن جز اذعان به بلاتکلیفی حاکم بر روند واکسیناکسیون و به بیان سرراست معنایی جز فرافکنی ندارد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از همان ابتدا مخاطبان تولیدکننده واکسن برای فروش و توزیع بطور مشخص وزرای بهداشت کشورها بود. به این فکت‌ها اضافه کنید اظهارات روحانی که بارها ادعا کرد حتی هزینه خرید واکسن‌های اروپایی و امریکایی تهیه و پرداخت شده است.

آن وعده‌ها اما در شرایطی که بسیاری دولت‌های جهان روند واکسینه‌کردن شهروندان خود را به نقطه مدیریت و بعضن کنترل و ایمن‌سازی ارتقا داده، اما به وعده واکسن‌های داخلی، و امیدبستن به ورژن‌های متحدان استراتژیک تنزل یافت.

وعده‌هایی که درخصوص واکسن‌های چینی و روسی در نهایت به اذعان مسئولین با بدعهدی و در خصوص واکسن‌های داخلی به حرف و ادعا محدود شد.

نکته جالب در این میان اظهارات اخیر سفیر ایران در روسیه است که نه‌تنها منتقدان را از هر‌گونه اظهارنظر انتقادی به روسیه منع که بر ملاحظه روابط دو کشور و ایضن قدردانی از همسایه شمالی تاکید دارد. همان همسایه و متحدی که جهانگیری مدعی است به همراه چین در بدترین شرایط دست رد بر سینه ما زدند.

به این اظهارات اضافه کنید همچنان تکرار ادعاهای کذب وزیر بهداشت مبنی بر این‌که قلدرها به ما واکسن نمی‌دهند.

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکیاین مظلوم‌نمایی در حالی است که دستگاه صیانت از سلامت مردم حتی دست رد به سینه خیرینی زد که برای ارسال واکسن رایگان به ایران اعلام امادگی کردند.

در شرایطی که بنا بر آمار رسمی شاهد مرگ روزانه ده‌ها مبتلا به کرونا هستیم، این میزان انفعال و بلاتکلیفی و وعده و وعید جز پنهان‌کاری‌های روزهای اولیه ورود کرونا به کشور تداعی نمی‌شود.

عذرخواهی حریرچی بخاطر عدم تحقق وعده‌های داده‌شده اعتراف آشکار به وضعیتی است که سنگ بنای آن بحران حاکم بر بحران مدیریت و تناقض‌گویی و زیاده‌گویی یوده و هست.

شاید بتوان تفاوت پنهان‌کاری‌های اولیه با فرصت‌سوزی‌های بعدی را با بحران حاکم بر مدیریت بحران توجیه کرد. اما هزینه فرصت‌سوزی‌های بعدی که حالا به تعبیر «زالی» مسئول ستاد مبارزه با کرونا هر روز پیچیده و بغرنج‌تر می‌شود و به تصریح زالی می‌توانست با اتخاذ تصمیمات حداقلی به شکل اعمال محدودیت‌های جدی و به هنگام از هزینه‌های جانی مضاعف جلوگیری کند، چگونه می‌توان توجیه کرد.

آنچه از آمار و ارقام رسمی استنباط می‌شود این‌که حتی اگر همین آمار اعلام شده را حمل بر صحت کنیم، با این حال رکورددار بالاترین میزان تلفات جانی کرونا در میان کشورهای جهان هستیم.

آنچه وزیر بهداشت در نفی این واقعیت و بیشتر با انگیزه‌های سیاسی در موفقیت مدیریت کرونا بیان می‌کنند، در راستای همان رویه پنهان‌کاری از زمان ورود کرونا تا امروز است.

آنچه این وضعیت را قابل تامل می‌کند اظهارات متناوب و متفاوت و متضاد است. و یعنی معلوم نیست که فصل‌الخطاب تصمیم‌گیری برای صیانت از سلامت مردم به معنی مبرم‌ترین و حیاتی‌ترین وظیفه دولت در حال حاضر به‌عهده کیست.

با شرایط فعلی کرونا کنترل نمی‎شود
این اظهارنظر عجیب از سوی متخصصان که می‌گویند از همان روزهای نخست حتی راهی به ستاد مبارزه با کرونا نداشته و آن‌ها بالکل نادیده گرفته شده، آیا جز به معنی سایه سنگین سیاست بر اموری است که با جان مردم در ارتباط است؟

آنچه امروز به وضعیت پیچیده و بغرنج از سوی مسئول ستاد مبارزه با کرونا تعبیر می‌شود، در واقع ماحصل سیاستی است که از همان ابتدا با رویکرد پنهان‌کارانه و در ادامه با توجیه هراس‌زدایی جامعه، مردم را به وضعیت خوف و رجاء عادت دادند.

ادامه این روند چنانچه شاهد بودیم به انفعال ناگزیر مردم در قبال تهدیدی منجر شد که از یک سو دغدغه نان شب داشتند و همزمان و از سر ناگزیری و بلاتکلیفی و بی‌اعتمادی رفتار میدانی خود را با اظهارات بی‌پایه و همزمان وعده‌های بی‌پشتوانه تنظیم کردند. آنچه این وضعیت را تشدید کرد و همچنان می‌کند به تاکید همان مسئولین اصرار بر کاهش امار تلفات جانی و مبتلایان روزانه بود.

این پنهان‌کاری اگر چه در صورت ظاهر به نیت کاهش آمال و تعدیل سلامت روانی، اما در عمل به سلب اعتماد یکسره مردم از مدیریت بحران و همان اندازه انفعال و بی‌اعتنایی در قبال راهکارهای نصف و نیمه منجر گردید.

در ذهنیت جامعه این میزان انفعال و بطور مضاعف سیمای خندان رئیس جمهور در جلسات هئیت دولت و رسانه‌ها، گویای این حقیقت تلخ بود و هست که برای دولتمردان اعداد و ارقام روزانه قربانیان کرونا نه‌تنها هیچ حساسیتی در آن‌ها بر نمی‌انگیزد، که چنانچه بارها با ارجاع به گذشته و شرایط تاریخی سعی در عادی‌سازی آن نمودند.

به این وضعیت انفعالی اضافه کنید تهدید رئیس جمهور در قبال منتقدان سیاست‌های او در قبال کرونا که همه را از دم متهم به بازی در زمین آمریکا می‌کرد. غافل از این که روحانی بهتر از هر کس می‌دانست و می‌داند حساب منتقدان واقعی او از متحدان برای بیرون راندن او از دایره قدرت و حتی متحدان واقعی آمریکا جدا بود و هست. و بهتر از هر کس می‌دانند خیلی از منتقدان امروز ایشان همان کسانی بودند که مردم را به امید بازشدن کورسوی امید به آینده بهتر به پای صندوق‌های رای بردند.

آنچه امروز حاصل شده به یمن سیاست‌های اینچنین تنزل یافتن مطالبه واکسن به تامین آب آشامیدنی و برق است. مطالبه‌ای که روحانی همچنان در آخرین روزهای اقامت در پاستور مردم را مقصر آن معرفی می‌کند. در حالی که می‌داند ریشه همه نابسامانی‌ها و علیرغم نقش غیرمسئولانه و منفعلانه و تقصیرات و ناکارآمدی‌ها و رویه محافظه‌کارانه، در جایی بیرون از محدوده اختیارات او بوده.
ابوالفضل نجیب – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ اندر اهمیت زبان اصلی و زیرنویس

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.