برجام نافرجام

برجام نافرجامکاشان فردا – آنچه از صحنه موجود و سیگنال‌های متناقض مسئولین دولت سیزدهم در خصوص مذاکرات برجام شاهد هستیم، همچنان نشان از سیاست نعل و میخ درباره مهم‌ترین چالش در سیاست خارجی و تبعات آن بر زندگی و معیشت مردم دارد.

معضلی که آقای رئیسی در بازه رقابت‌های انتخاباتی با قول تعامل با جهان و ادامه مذاکرات تا حدی حامیان او را نسبت به آینده خوش‌بین نمود و اما بعد از کسب کرسی ریاست جمهوری با ده‌ها نشانه و کد رویکرد تعاملی را به مقاومت در عرصه سیاست خارجی تغییر و تنزل داد. در ۳۱ خرداد امسال در یادداشت روزنامه اعتماد با عنوان این گوی و این میدان درباره آینده پیش روی مردم و دولت رئیسی یادآور شدم؛

…آنچه درباره آینده می‌توان اشاره کرد، گویای این واقعیت است که موجودیت و مشروعیت و تقدیر جمهوری اسلامی و بالمال سرنوشت مردم ایران تمام‌قد در اختیار یک جریان خاص که در ادبیات سیاسی به اقتدارگرایان اطلاق می‌شوند، گره خورده است. و آنچه به عنوان سهم مردم از صحنه موجود می‌توان اشاره کرد دل‌خوش‌کردن به وعده‌های‌های این جریان و سپردن سرنوشت تمام‌قد کشور به‌دست کسانی است که تمامی مشکلات هشت سال گذشته را به ناکارآمدی دولت، فساد سیستماتیک، تبعیض و سوء‌مدیریت و به تعبیر برخی کاندیداها خیانت دولت‌مردان نسبت می‌دادند. در تقابل با ادعای دولتی که برای لعن و نفرین مسبب واقعی شرایط موجود به درست یا غلط آدرس کاخ سفید را به مردم می‌دهد.

آنچه از صحنه موجود و رویکرد دولت در قبال وعده‌های حداقلی از جمله کاهش تورم و ارزش پول ملی و مبارزه با گرانی و ایضن به فرجام‌رساندن مذاکرات برجام شاهد هستیم، با بیشترین خوش‌بینی نه‌تنها نشانی از تعدیل وضعیت مشاهده نمی‌شود، که همان آمار و ارقام رسمی و ایضن پائین‌آمدن ارزش پول ملی از تشدید وضعیت گذشته حکایت دارد.
وضعیتی که آقای رئیسی مسئولیت ان را به تمام و کمال نه تحریم‌ها که در ناکارآمدی و سوئ مدیریت و فساد دولتی ارزیابی می‌کردند.

آنچه بعد از انتخاب آقای رئیسی در اظهارات حامیان دولت ایشان از راس تا ذیل و همان اندازه از جانب مسئولین دولت سیزدهم به‌گوش می‌رسد ناظر بر این معنی است که مردم نباید انتظار تغییر وضعیت معیشت و سفره‌های خالی خود تا یکی دو سال آینده داشته باشند.

این اظهارات که از همان نخستین روزهای روی کار آمدن رئیسی مطرح شد، و البته روزنامه کیهان در مقام سخن‌گوی این جریان ان‌را کلید زد، گویای این حقیقت بود که بر خلاف آنچه اقای رئیسی در جریان انتخابات مبنی بر داشتن برنامه و مطالعات میدانی در چند سال گذشته حاصل کرده، در خوش‌بینانه‌ترین فرض کمترین اطلاع از دلایل واقعی وضع موجود می‌باشد. یا در واقع بینانه‌ترین فرض بر این باور بوده که می‌توان معضلات موجود را با سیاست کج دار و مریز حداقل کاهش داد. آنچه امروز از موکول‌کردن وعده‌های رئیسی و مسئولین دولت او به یکی دو سال آینده می‌شنویم، ناظر بر فهم میدانی از دلایل واقعی وضع موجود است.

این که مواجهه دولت رئیسی با چنین وضعیتی در متقاعدکردن ایشان به دلایل واقعی وضع موجود تاثیر خواهد داشت یا خیر، نشانه‌ها همچنان بر ذهنیتی دلالت دارد که تلاش می‌کند برجام را از موضع بالا به فرجام برساند.

تنش‌های موجود با نماینده آژانس و همزمان شرط و شروطی که وزارت خارجه گاه از موضع بالادستی و در عین حال از موضع ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری اتخاذ می‌کند، بر این ذهنیت تاکید دارد.

این وضعیت البته برای بسیاری هم قابل پیش‌بینی و هم قابل درک است. آنچه اما تلاش می‌شود به ذهنیت جامعه القا شود، همچنان همان ادعاهای بی‌پایه و اساس در معرفی عاملیت و آمریت دولت روحانی در وضع موجود است. غافل از این‌که دولت پیش‌رو حداقل چهار سال فرصت خواهد داشت تا ضمن اثبات دعاوی اینچنین تاثیر وجودی خود را بر زندگی و معیشت مردم ثابت کند. فرصتی که تا اینجا جز تشدید معضلات اقتصادی و یاس مضاعف حاصلی نداشته است.

آنچه اما مایه تاسف است تلاش‌های خزنده برای بستن دهان منتقدین و یا حداقل طرح صورت مسئله‌ای است که راه حل آن پیش از آن‌که به دولت روحانی و رئیسی مربوط باشد، می‌باید در جایی بیرون از چارچوب دولت‌ها و توانمندی‌ها و صلاحیت‌های فرضی آن‌ها جست‌وجو کرد. که متاسفانه به تلویح و یا تاکید مهر ممنوعه بر آن خورده است.

القای همین رویه در خصوص نقد تبعات ناشی از تصمیمات و عملکردهای شتاب‌زده دولت رئیسی را جز در امتداد همین رویکرد نمی‌توان ارزیابی کرد. آنچه از آینده این روند می‌توان پیش‌بینی کرد، چنانچه کیهان با تهدید دوختن دهان منتقدین دولت بر آن تاکید می‌ورزد، وضعیتی است که اراده و اجماع تمام‌قد نهادهای قدرت بر همه امور و از جمله رسانه‌ها را به نمایش خواهد گذاشت.

ابوالفضل نجیب – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ اظهارات عجیب وزیر بهداشت

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.