شب تا صبح در پناه حرم رهبر مستضعفان جهان

مهدیار زمزمکاشان فردا – مهدیار زمزم / پدیده‌های متروکه‌خوابی، گورخوابی و پشت‌بام‌خوابی یکی پس از دیگری در رسانه‌ها منتشر می‌شوند و آدم از شنیدن و دیدنشان نمی‌داند چه خاکی به سر کند. انتشار خبر اتوبوس‌خوابی در تهران به ازای ۱۲ تا ۲۵ تومان هزینه، تصاویری از گذشته را به خاطرم آورد.

حدود سه سال پیش بر حسب اتفاق در ساعات پایانی شب گذرمان به حرم امام افتاد. منتظر دوستی بودیم تا به ما بپیوندد و راهی کاشان شویم. در فرصتی که بود تصمیم گرفتم قدمی بزنم و در گوشه و کنار سرکی بکشم.

در پشت بازارچه حرم؛ دالان‌هایی عریض و مرتفع بود. در این فضا افرادی پای دیوارها چمباتمه زده بودند. چشمان آن جمعیت به‌حاشیه‌‌رانده‌شده که اکثرا مردان بودند، من را می‌پایید. سعی داشتم وانمود کنم که نگاهم به آن‌ها نیست؛ اما باز هم چهره‌های تکیده، سرووضع ژولیده و دست‌های زمخت و سیاه‌شان توی چشم می‌زد.

در خبرها خوانده بودم که تولیت حرم اجازه داده است تا کارتن‌خواب‌ها شب را در محوطه مجموعه صبح کنند. حالا مردان و زنانی بی‌خانمان، دچارشده به اعتیاد و فراری از خانه و کاشانه روی کارتن‌ها خوابیده بودند.

پیرمردی که شصت ساله به نظر می‌آمد درحالیکه سیگار بهمنش را آتش می‌زد چیزی گفت. به او خیره شدم و شنیدم که تکرار کرد: کارتن می‌خواهی؟ آخر راهرو هست. گفتم: نه. فقط داشتم نگاه می‌کردم. پیرمرد که اهل کردستان بود ادامه داد به خاطر بدهکاری از شهرش متواری‌شده و جایی جز اینجا برای اقامت ندارد.

زود راهم را کج کردم و برگشتم و در این فکر بودم که عجب سوژه‌ای است برای عکاسی. عجب حرفی! آخر عکاسی از بدختی و مصیبت مردم هم شد سوژه ناب؟!

بعدها با انواع کارتن‌خوابی روبه‌رو شدیم و به خاطر این حد بدبختی گروهی از مردم و آن سطح وقاحت بعضی دیگر در درآمدزایی، دود ازسرمان بلند شد.

موضوع تأسف‌آور و نگران‌کننده این نیست که در جامعه فقیر وجود دارد؛ چرا که اگر عده‌شان قلیل باشد می‌توان چاره‌ای اندیشید. مسئله این است که در سال‌های اخیر شاهد فقیرشدن روز‌به‌روز بخش وسیعی از مردم کشورمان هستیم. در همین کاشان تا چند سال پیش خبری از زباله‌گرد، کارتن‌خواب و متروکه‌خواب نبود و حالا شکر خدا مثل خیلی از شهرهای بزرگ دیگر از این نعمت برخورداریم!

با وجود تمام این اخبار تأسف‌آور که شنیده‌ایم، هنوز تصاویر آن شب برایم متناقض و ناراحت‌کننده هستند. مردمی که قرار بود به این کمترین‌ها خشنود نباشند، حالا به صحن‌و‌سرای امامی پناه آورده بودند که رهبر مستضعفان جهان نامیده می‌شد؛ فقط امیدوارم هنوز کارتن اضافه در انتهای راهروها باشد.

از این نویسنده:
+ ۱۳ تومان؛ بهای دیدن روی گل دکتر

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.