دست از سر آخرین رمق فوتبال بردارید

دست از سر آخرین رمق فوتبال برداریدکاشان فردا – منصور سیاح / در روزگارِ اکنون کشورمان که هر کسی در زندگی، دغدغه‌ها و گرفتاری انبوه و خاصی برای خود دارد، تنها فوتبال و جذابیت‌هایش، گل‌ها و غم و شادی‌اش به زبان مشترک و به عبارتی به یگانه دلخوشی خیلی‌ها بدل شده‌است.

مصداق این حکایت، دو باشگاه ریشه‌دارِ استقلال و پرسپولیس‌اند. کانون‌هایی با طرفداران چند ده میلیونی که برای برخی از هموطنان حتی در شرایط سخت زندگی، شاید دنبال‌کردن نتایج آن‌ها برایشان پراهمیت‌تر از نان شب باشد!

در اثنای این حمایت‌ها و ابراز علاقه‌های همه‌جانبه از این دو تیم محبوب، اما آنچه ذوق آدمی را منهدم و ذهن طرفدار را به زنجیر اندوه می‌کشد، مقایسۀ مشکلات عدیدۀ آن‌ها با تیم‌هایی است که در کشورهای دیگر حتی به اندازۀ یک هزارم سرخابی‌ها هم طرفدار ندارند.

وقتی نظاره می‌کنی که در تمام دنیا- حتی کوچک‌ترین کشورها – چه نگاه زیبا و جذابی به باشگاه ورزشی و جایگاه آن و شأن و منزلت تماشاگرانش دارد، ناخواسته دلت می‌گیرد.

در این بین فقط می‌ماند ابراز یک دست‌مریزاد به مسئولان و دولت‌مردان در همه دولت‌ها! به شماها که به‌واقع مسئولیت خود را بر اساس هنرتان خوب ارائه می‌دهید! اما باید گفت و پرسید شماها که ریشه و اساس این دو باشگاه را خشک کردید و اکنون در حال قطع‌کردن آخرین ریشه‌هایش هستید، دیگر از جان فوتبال چه می‌خواهید؟

ای نالایق‌هایِ کوته‌فکر، دست از سفرۀ فوتبال بردارید. بروید سراغ آبادکردن! مابقی حوزه‌ها و موضوعات. تو را به خدا فوتبال و دلخوشی آن را از کوچک و بزرگ و پیر و جوان و زن و مرد نگیرید. این دو باشگاه بیشترین پتانسیل را برای اقتدارآفرینی در آسیا داشتند ولی اکنون از لحاظ زیرساخت و امکانات در پایین‌ترین سطح قرار دارند.

آقایان مسئول دنبال چه چیزی هستید؟! آمدید و آمده‌اید چه چیزی را درست کنید؟! همه چیز را که نابود کردید. از خصوصی‌کردن این دو باشگاه و دادن حق پخش تلویزیونی که کوچک‌ترین حق آن‌ها است، چرا و برای چه فرار می‌کنید؟! از تماشاگران می‌ترسید؟! تماشاگرِ مستضعف و مظلوم که ترس ندارد. شمایی که خودتان را قدرت اول هر موضوعی می‌دانید، شمایی که دم‌به‌دم «مردم مردم» می‌کنید، پس از تماشاگر برای چه می‌ترسید؟!

از جانِ فوتبال و این دو باشگاه چه می‌خواهید؟! چرا حق طرفدارانش را نمی‌‌دهید؟؟ آیا این‌جا هم پای دشمنان بیرونی وسط است که «ای.اف.سی»، نظام مدیریتی و ساختاری فوتبال باشگاهی ما را به سُخره گرفته؟

اگر لیاقتی دارید و اگر ادعا دارید جهان باید از سیستم و دکترین! مدیریتی ما در همه ابعاد الگو بگیرد، چرا ۴۰ و اندی سال است دو تیمِ ویترینی و محبوب کشور ما از نظام و ساختارِ مدیریتیِ پدر و مادرداری بهره نمی‌برند؟! چرا این دو تیم یک روز بر اساس رانت و رابطه با پسرخاله و داماد عموی فلان مسئول اداره می‌شوند، و روز دیگر با فلان نظامی بازنشسته؟!

بدانید و بفهمید بی‌لیاقتی شما بر همگان ثابت شده، از خصوصی‌کردن این دو باشگاه و دادن حق پخش تلویزیونی که کوچک‌ترین حق آنها است برای چه فرار می‌کنید؟؟!! از تماشاگران می‌ترسید؟!! تماشاگر که ترس ندارد، شما که خودتان هم تماشاگر ویژه دارید، شما که برای انواع و اقسام مناسبت‌های ساختگی تماشاگران مخصوص خودتان را دارید!!!!!!! پس از تماشاگر برای چه می‌ترسید؟؟؟

تماشاگر فوتبال اما با تماشاگران شما فرق دارد، تماشاگر فوتبال اهل نابودکردن و نیستی نیست، تماشاگر فوتبال پرچم کشوری را آتش نمی‌زند بلکه در کنار رقابت به پرچم کشور و تیم مقابل احترام می‌گذارد، تماشاگر فوتبال آرزوی مرگ نمی‌کند و حتی برای بازیکن تیم مقابل در موقع مصدومیت و یا حرکت جوانمردانه دست می‌زند و اخلاق را زیر پا نمی‌گذارد.

از عشق پاک بچه‌ها و طرفداران پروپاقرص این دو تیم خجالت بکشید و سایه‌تان! را از اطراف فوتبال عبور دهید.

از شما که بگذریم، از صداوسیمایی که صداوسیمای همۀ مردم نیست و با دلایلی مضحک مجری عادل را حذف می‌کند چه انتظاری می‌شود داشت؟؟! سازمانی که در ذاتش صدای مطالبه‌گری مردم بیشتر به یک لطیفه تلخ می‌ماند، چگونه حاضر به دادن حق پخش تلویزیونی به این دو باشگاه خواهد شد؟!

نابودشان نکنید.استقلال و پرسپولیس را که رمق‌شان به آخر رسیده، نابود نکنید. اگر می‌شود یک نیمچه! خصوصی‌شان کنید و خودتان را کمی با معیارهای باشگاهی در دنیا وفق دهید! اگر ته‌مانده‌ای از انصاف و مردم‌دوستی دارید، به تنها دلخوشی مردم و ته‌ماندۀ فوتبال‌مان رحم کنید.
منصور سیاح، پیش‌کسوت و مربیِ کاشانی فوتبال

از این نویسنده:
+ یک چاق سلامتی فوتبالی–‌انتخاباتی! و پرسش‌هایی از جنس فوتبال

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.