کاشان فردا – شنیده شده که بعضی از این طایفه (مداحان) به جهت رواج بازار خود، شرط اخلاص را در این عبادت برداشته و ریا را در آن جایز دانسته، بلکه این را از فضایل مخصوص حضرت سیدالشهدا (ع) شمردهاند؛ و گفتهاند ریا در هر طاعت و عبادتی باعث خرابی آن میشود جز در این طاعت که به خاطر نزدیکی آن حضرت به درگاه احدیت، خداوند از این شرط گذشتند و این طاعت مخصوص را با ریا قبول نمودند.
بیشتر بخوانیم:
+ سوال جالب شهید مطهری از مردانی که میخواهند همسر دوم بگیرند
+ داستان زره مولی علی (ع)
و سند این توهم بیجا و خیال خام، اذن در تباکی است که در تعدادی از اخبار ماثوره رسیده – که هر کس بگرید یا بگریاند یا تباکی کند (یعنی خود را در هیئت گریهکنندگان و مصیبتزدگان در آورد) ….
احمق بیادراک افتراءزننده بر خدا و رسول (ص) ندانسته که اگر اخبار صحیحهِ صریحهِ مستفیضهِ وارد در جواز ریا در طاعت و عبادتی شود، چون مخالف با صریح کتاب و سنت و عقل قطعی و اجماع و کافه علماست، باید آن را تاویل کرد، چه رسد به این کلمه مجمل که ابدا دلالت بر مقصود و ربطی به آن غرض فاسد ندارد.
منبع: لولو و مرجان – میرزا حسین محدث نوری ـ ص۷۳