۱۳ درصد مرگ و میرها ناشی از آلودگی هواست

دکتر دهقانی رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان در گفت‌و‌گو با کاشان فردا

دکتر دهقانی گفت:از طرفی شعله ور شدن آسم از اثرات آلودگی است و از طرف دیگر در آمارهای موجود ۱۳ درصد مرگ و میرها و ۱۵ درصد سکته های قلبی ناشی از آلودگی هواست؛ این یعنی همانند دیابت و یا فشار خون ، آلودگی هوا نیز عاملی مهم در سکته های قلبی و مرگ تلقی می‌شود و از هر ۱۰۰ نفر ۱۳ نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 

او گفت : هر آلودگی در هوا می‌تواند اکسیژن ما را با آلاینده ها مخلوط سازد. ذرات آلاینده اجازه نمی‌دهند اکسیژن کافی وارد ریه های ما شود‌ در نتیجه حواس پرتی، اختلالات خلقی و کم حوصلگی از آثار آلودگی هوا هستند. همچنین کمبود ویتامین D موجب می‌شود اختلالات ناشی از آلودگی هوا تشدید شود.

 

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت :تحقیقات علمی درمورد عوامل آلودگی در شهر کاشان انجام نشده است اما قاعدتا ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از صنایع متحرک و ماشین هاست‌ و ۴۰درصد آن ناشی از صنایع فولاد، نساجی و نیروگاه های حرارتی است.

 

او با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل در آلودگی هوا بیش از صنایع و معادن است گفت: یکی از راه های موثر در کاهش این آلودگی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین است.

 

دکتر دهقانی گفت :جالب است بدانیم شهرهای صنعتی مانند تهران و اصفهان ذراتی نظیر منوکسیدکربن، دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و گوگرد را بیشتر تجربه می‌کنند اما در کاشان خاک و گرد و غبار از تهران و اصفهان نیز بیشتر است.

 

او گفت: برای کنترل آلودگی باید نوع آلودگی منطقه خود را بشناسیم و آن را اعلام کنیم. در این اقدام یک ارگان به طور خاص مسئول نیست، اما محیط زیست از ارگان های اصلی است و اقدامات هواشناسی و مرکز بهداشت هم در این زمینه موثر است. دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی نیز با ارائه تحقیقات کاربردی می‌توانند در کنترل آلودگی همکاری کنند‌. فرمانداری نیز به عنوان متولی امر می‌تواند به مدیریت و هماهنگی میان این ارگان ها بپردازد.

 

او به مردم توصیه کرد در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد از خوردن غذاهای چرب و فست فودها پرهیز کنند زیرا محیط چرب سبب جذب هرچه بیشتر آلاینده ها می‌شود.

 

او افزود : مصرف ماهانه یک عدد قرص ویتامین D در افراد بالای ۱۲ سال می‌تواند اثرات آلودگی را در فرد کاهش دهد. همچنین بعد از ویتامین c موجود در مرکبات مصرف لبنیات کم چرپ مانند شیر کم چرب جذب آلاینده ها را در بدن کاهش می‌دهند.

 

دکتر دهقانی با اشاره به علائم هشدار آلودگی هوا از مردم خواست تا در شرایط هشدار نارنجی کودکان زیر ۶ سال، مادران باردار ، سالمندان و افراد با بیماری های خاص و تحت درمان از منزل خارج نشوند همچنین در شرایط هشدار قرمز، بنفش و قهوه ای به همه افراد توصیه کرد برای سلامتی خود هم که شده از منزل خارج نشوند.

 

زهرا مهدی پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.