نقل و تحلیل داستان گیلگمش در موزه عروسک کاشان

کلاس ادیان دانشگاه کاشان در موزه عروسک‌هاکاشان فردا ـ به همت انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه کاشان دانشجویان درس ادیان ابتدایی و قدیم (۲) یکی از جلسات درس حوزه بین‌النهرین، در موزه عروسک کاشان برگزار شد.

در این نشست آموزشی، ضمن بازدید دانشجویان از غرفه گیلگمش که در آن تصاویری از شخصیت‌های برجسته این داستان نقاشی شده است، «امیر سهرابی» مدیر موزه عروسک‌ها، قصه گیلگمش را بر اساس الواح دوازده‌گانه این داستان نقل کرد، و سپس دانشجویان به همراه «محمد مشهدی نوش‌آبادی» استاد خود، و مدیر موزه، گفت‌و‌گوی علمی پیرامون این اسطوره و تاثیرات آن بر حوزه فرهنگی آسیای غربی برگزار، و داستان‌های عهد عتیق و باورها و آیین‌های امروزی را بررسی کردند.

بازدید از بخش‌های مختلف موزه، و شرح هر کدام از عروسک‌ها و شخصیت‌های نقالی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

دوازده لوح مکتوب اسطوره گیلگمش، در حفارهای بین‌النهرین به‌دست آمده است که بر اساس آن «گیلگمش» پادشاه شهر «اوروک» بدنبال حیات جاوید می‌گردد و پس از ماجراهایی شگفت و برخورد با «اوت نپشتیم» (نوح بابلی) موفق به یافتن گیاه جاودانگی می‌شود، اما ماری آن را می‌رباید و گیلگمش ناامید به اوروک بازگشته و سرانجام تسلیم مرگ می‌شود.

این داستان از حدود ۵ تا ۴ هزار سال پیش مکتوب‌شده و قدیمی‌ترین و مهیج‌ترین داستان بشری است.

امیر سهرابی مدیر موزه عروسک قصد دارد این اسطوره را به صورت آهنگین و با استفاده از سازهای سنتی به صورت نقالی به‌نمایش درآورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.