سنت خطای غذاخوردن در خانه متوفی بعد از دفن

غذاخوردن در منزل مرده و متوفیکاشان فردا ـ امام صادق (ع) می‌فرماید: «الاکل عند اهل المصیبه من عمل الجاهلیه» غذاخوردن نزد مصیبت‌زدگان با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر (ص) فرستادن غذا برای مصیبت‌زدگان است.
(من لایحضره‌الفقیه، ج۱ ص۱۸۲)

بر اساس حدیث فوق، پس از شهادت جعفربن‌ابیطالب، پیامبر (ص) دستور داد به خانه جعفر غذا بفرستند تا خانواده‌اش جز مصیبت از دست دادن جعفر، دغدغه دیگری نداشته باشند.

براساس سنت پیامبر، اگر حتی صاحبان عزا دیگران را برای غذاخوردن در خانه متوفی دعوت کنند، شایسته نیست بروند زیرا غذاخوردن نزد اهل مصیبت و در منزلشان از اعمال مردم قبل از ظهور اسلام و دوره جاهلیت بوده‌است.

همچنین در روایت آمده زمانی که حضرت جعفر طیار، در جنگ موته شهید شد، پیامبر (ص) از حضرت فاطمه (س) خواست که به نزد اسماء همسر جعفر و خانواده‌اش برود، و برایشان غذا تهیه کند. بعد از این دستور پیامبر، میان مسلمانان رسم شد که وقتی کسی دچار مصیبت می‌شد همسایگان و خویشان او برایش غذا تهیه کرده و می‌بردند.

سنت عقلانی و قرآنی اسلام اقتضا می‌کند تا در جهت هم‌دردی با مصیبت‌زده و کاهش فشار روحی و روانی، شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که او در مدت عزاداری دغدغه نداشته باشد.

در روایات شیعی و سنی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در شهادت جعفربن‌ابی‌طالب، تصریح شده که مستحب است خویشان و نزدیکان متوفی در تهیه غذا و فراهم‌آوردن برخی امکانات، به خانواده او که دچار تألمات روحی شده‌اند، یاری رسانند و از آنان مراقبت و به آن‌ها مهربانی کنند.

به فرموده امام صادق (ع) از همان زمان، این کار به صورت «سنت» درآمد.

بعد از دفن، مستحب است صاحبان عزا را سرسلامتی دهند ولی اگر مدتی گذشته است که به واسطه سرسلامتی دادن مصیبت، یادشان می‌آید، ترک آن بهتر است و نیز مستحب است تا برای اهل خانه میت غذا بفرستند و غذاخوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است.

متأسفانه آداب مجالس عزای میت امروزه از مسیر اصلی و اسلامی خود خارج شده، و مصیبت بلکه مصیبت‌های دیگر را بر مصیبت‌زده تحمیل می‌کند؛ زیرا افزون بر صرف هزینه‌های سنگین برای خرید قبر و تهیه وسایل کفن و دفن و ختم؛ مصیبت‌زده باید با توجه به هزینه‌های سنگین امروزی، پذیرای افرادی باشد که برای تسلای خاطر و تعزیت بر مصیبت‌زده وارد می‌شوند و علاوه بر مصیبت اصلی هزینه‌های گزاف بی‌موردی را متحمل شود.

از نظر آموزه‌های اسلام، تحمیل هزینه پذیرایی از مردم بر مصیبت‌زده، از سنت‌های غیرعقلانی است.

کانال آوای سار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.