توضیح دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره یک خبر

کاشان فردا – در پی انتشار خبری منبی بر دریافت فرانشتر از بیماران تحت‌پوشش تامین احتماعی در بیمارستان بهشتی، روابط عمومی دانشگاه توضحاتی در مورد این خبر ارائه کرد:

در توضیخات روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آمده است:
با سلام و احترام. اخیرا خبری با عنوان دریافت فرانشیز از بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی به نقل از آقای دکتر ابراهیم کوچکی، رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی کاشان منتشر شده است.

به منظور اطلاع‌رسانی صحیح و تنویر افکار عمومی توضیحات ذیل ارائه می‌شود:

1- بیمارستان شهید بهشتی در پی تصویب هیئت وزیران در سال 1381 به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان واگذار شده و طی صورت‌جلسه‌ای به استناد مصوبات شورای عالی سازمان تامین اجتماعی و تعهد هیئت مدیره و مدیرعامل وقت سازمان، هزینه فرانشیز بیمه‌شدگان به عهده سازمان مذکور محول شده است.

2- دریافت فرانشیز از بیمه‌شدگان، بخشی از سخنانی بوده که رئیس محترم دانشگاه در جلسه تجلیل از مسئولین خانه‌های بهداشت کارگری در حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سایر مدیران آن وزارت با این عنوان که: در صورت عدم پایبندی سازمان به تعهدات خود، خدمت‌رسانی به کارگران عزیز در کاشان به مشکل برخورد خواهد کرد و دانشگاه به علت تنگناهای مالی مجبور به دریافت فرانشیز نقدی خواهد شد، مطرح گردیده است.

ضمنا رئیس دانشگاه تاکید کرده است به منظور رفاه حال کارگران و بیمه‌شدگان با سازمان تامین اجتماعی مکاتباتی در خصوص توجیه‌ناپذیربودن عدم پرداخت مطالبات بیش از 100 میلیارد تومانی این دانشگاه انجام شده است که به نظر می‌رسد بخش اصلی این خبر و محتوای آن حذف شده و صرفا دریافت فرانشیز بزرگ‌نمایی شده است و چنان‌چه اطلاع‌رسانی صحیح و منطقی صورت می‌گرفت، نیاز به توضیح و خبر تکمیلی احساس نمی‌شد.

3- بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور 10% از هزینه بیماران را به صورت نقدی و به عنوان فرانشیز دریافت می‌کنند و 90% هزینه‌های بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی را پس از بررسی مدارک پزشکی از آن سازمان دریافت می‌نمایند. اما در شهرستان کاشان پس از واگذاری بیمارستان شهید بهشتی به دانشگاه علوم پزشکی توافق شده که بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از پرداخت فرانشیز معاف باشند. که در طول قریب به 14 سال گذشته هزینه فرانشیز بیمارستانی از بیمه‌شدگان بستری دریافت نمی‌شود. لذا پرداخت فرانشیز جزء تعهدات تامین اجتماعی بوده که می‌بایست بلافاصله بعد از ترخیص به دانشگاه پرداخت شود.

4- طی دو سال اخیر مجموعه بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی روبه فزونی نهاده و علیرغم این موضوع که باید مبلغ فرانشیز بیماران از طرف سازمان پرداخت شود، این دانشگاه به علت عدم پرداخت مطالبات دوازده ماهه، در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی و سایر مراجعین عملا با مشکل مواجه شده و مکاتبات متعدد مدیران دانشگاه به مسئولین سازمان تامین اجتماعی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

5- رئیس دانشگاه جهت تداوم خدمت‌رسانی به بیماران عزیز ضمن تعیین مهلتی برای سازمان مربوطه در خصوص پرداخت بدهی‌ها تاکید نمود که در صورت عدم پایبندی سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود،(بر اساس توافقات قبلی) دانشگاه اقدام به اخذ فرانشیز خواهد کرد و از آنجایی که این موضوع صرفا جهت حل مشکل بیمه‌شدگان بیان شده است، جای تعجب دارد که به جای حل مشکل کارگران عزیز و پرداخت بدهی‌های کلان توسط سازمان تامین اجتماعی و عدم مطالبه‌گری رسانه‌ها از آن سازمان، به شکل دیگری در تیتر رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

6- همانگونه که سرپرست محترم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در دوازدهم بهمن‌ماه 1397 در مراسم افتتاحیه پروژه‌های بهداشتی و درمانی در کاشان اعلام کردند که رایزنی و مذاکره با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست سازمان تامین اجتماعی را انجام داده و پرداخت بخشی از مطالبات مورد موافقت قرار گرفته است و قول مساعد داده که مشکل فرانشیز بیمه‌شدگان حل خواهد شد، آقای دکتر کوچکی نیز در همین راستا تاکید کرد: انشاالله این تلاش‌ها به نتیجه برسد تا بیمه‌شدگان عزیز تامین اجتماعی کما‌فی‌السابق از خدمات بستری رایگان بهره‌مند شوند.

در پایان پیشنهاد می‌شود مسئولین درمان بیمه تامین اجتماعی در کاشان با مقامات بالادستی خود هماهنگی لازم را جهت پرداخت بدهی سنگین به دانشگاه علوم پزشکی انجام دهند تا به نگرانی‌های بیمه شدگان عزیز و قشر کارگر در این خصوص پایان دهند و از عزیزان خانه کارگر، کانون بازنشستگان و سایر تشکل‌های کارگری استدعا دارد با سازمان تامین اجتماعی جهت حل ریشه‌ای این مشکل مذاکرات و پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا ارائه خدمات بستری در بیمارستان شهید بهشتی همچون گذشته امکان پذیر باشد.

دکتر مصطفی جوادی‌مقدم

سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.