عرضه چهار کتاب شاخص بنیاد فرهنگ کاشان در ساربوک

چهار کتاب بنیاد فرهنگ کاشان در ساربوک عرضه شدکاشان فردا – چهار نمونه از کتاب‌های شاخص حوزه‌های تاریخ شفاهی و سفرنامه و مردم‌شناسی کاشان منتشرشده از سوی بنیاد فرهنگ کاشان در کتاب‌فروشی ساربوک عرضه شد.

به گزارش کاشان آنلاین؛ فرهنگ گویش‌های کاشان در 459 صفحه که به جزیی‌ترین فرهنگ واژگانی مردم منطقه کاشان و روستاهای اطراف می‌پردازد. اگرچه کار تحقیق و سپس تألیف آن از سال 83 آغاز شد، اما آن‌گونه که «حسین محلوجی» مدیر بنیاد فرهنگ و متولی نشر کتاب در مقدمه آن یادآوردی کرده؛ این کتاب بدلیل برخی بداخلاقی‌ها و بدعهدی‌های محقق اولیه آن «گارنیک آساطوریان» رئیس وقت بخش ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان، چاپ آن تا زمستان 95 به طول انجامید که البته این مهم در ادامه مسیر طی‌شده توسط آساطوریان، به همت برخی محققان از جمله «ناصر سرافرازی» محقق کاشان‌شناس، و ویراستاری علی میرزایی و مهشید جعفری مسیر شد.

کتاب فراز و فرود کاشان به روایت دیگران نیز که در 600 صفحه توسط حسن عاطفی، آبتین گلکار و مهشید جعفری تألیف شده، به مشاهدات و روایت‌های 61 جهانگرد و سیاح از حال و هوای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاشان طی قرن‌های گذشته می‌پردازد که در سفر به این شهر تاریخی آن‌ها را نگاشته‌اند و بنیاد فرهنگ کاشان اکنون چاپ دوم آن را روانه بازار نشر کرده است.

کتاب من هم یک باستان شناس شدم در برگیرنده خاطرات تانیا گریشمن همسر کاشف فرانسوی و مشهور سیلک طی سال‌های 1311 تا 1346 با ترجمه فیروزه دیلمقانی است که بنیاد فرهنگ کاشان چاپ دوم آن را در سال 89 در دسترس علاقه‌مندان قرارداد. تانیا گریشمن در این کتاب به جزیی‌ترین خاطرات خود از همراهی با همسرش در سفرهایی که به منظور کشف محوطه‌های باستانی ایران به ویژه در سیلک انجام می‌شد پرداخته است.

جزای سنمار اما کتابی است در 382 صفحه و چاپ تابستان 95 که به روایت مشروح استیضاح ناموفق حسین محلوجی وزیرمعادن و فلزات دولت سازندگی در مجلس چهارم اختصاص دارد.

داستان نام‌گذاری کتاب نیز برگرفته از حکایت سنمّار معمار زبردست رومی است که قصر خورنق را به شکلی زیبا و رؤیایی برای نعمان بن‌ منذر ساخت و نعمان هم برای آن که او شبیه آن قصر با نمونه بهترش را برای دیگری نسازد، دستور داد تا سنمار را از فراز همان کاخ به زمین افکندند و جزإ سنمار ” پاداش سنمار ” در فرهنگ و ادبیات عرب به مثل تبدیل شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.