تاریخ این دوران یواشکی را چگونه خواهند خواند

نقاشی کتاب‌سوزانکاشان فردا – ۱ – شعبده‌بازی، شعله‌های آتش را به دسته‌گلی بدل می‌کند، و از میان آن کبوتری را پرواز می‌دهد.

۲ – در دوران حاضر، ما با شقه‌ای جادویی از کتاب‌سوزی مواجه هستیم، که نه‌تنها آتش نمی‌زند، بلکه کتاب‌ها را در جلدهای وزین و گالینگور و طلاکوب و گل و مرغ، و در طبقات و نظمی باشکوه جای می‌دهد.

۳ – مطالعه تاریخ کتاب‌سوزی طی ۳ هزار سال گذشته؛ به ما می‌گوید که ملغمه‌ای از انگیزه‌های سیاسی، دینی و اخلاقی، مانند باور به کافی‌بودن یک کتاب، و یا انحرافی‌بودن دیگر کتاب‌ها و یا تلاش برای حذف و به حاشیه‌راندن یک زبان یا قوم، به‌علاوه هیجان ویران‌گر تجاوزگری، عامل این رفتار بوده. یعنی شهوتِ خشونت‌بارِ انحصار و مالکیت.

۴ – این شقه امروزین از کتاب‌سوزی نیز بر بنیان یک باور است، و آن این‌که یک چیز برای جامعه کافی‌ست و آن نمایش و نمایش‌گری‌ست. شهوتِ خشونت‌بارِ نمایش‌گری.

۵ – گرچه شهوت شیک انحصار، قطعا در ظاهر امر، خشونت به آتش‌کشیدن را ندارد، اما نظام تبعیض و پول‌شویی در پس این شعبده، که در میانه گل‌ها غیب می‌شود، جامعه را جز تماشاچی‌هایی نمی‌داند که مشتاق و واله فریب و تردستی هستند؛ و دلشان می‌رود برای جیغ و کف و هورا (فقط محیط لاکچری باشد که بشود عکس گرفت)، حالا اگر آهنگ وطنم هم پخش شود که اشک در چشم‌ها حلقه می‌زند، به طره موها هم اگر گیر ندهند که حس آزادی، مو بر بدن‌ها سیخ می‌کند.

پیمان گرامی ـ کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.