با گرانی و حقوق اندک بازنشستگی جایی برای شادی نمی‌ماند

کاشان فردا – هر روز، نزدیکی‌های غروب که می‌شود، میدان کمال‌الملک کاشان، مهمان‌های عزیزی دارد: بازنشستگان میان‌سال یا سال‌مندی که حالا این میدان، خانه دوم‌ِشان شده و تمام دل‌خوشی‌شان دقایقی گپ‌زدن و خندیدن با رفیقان و هم‌صحبتی با آن‌هاست.

پنجم شهریورماه در تقویم به نام روز خانواده و «تکریم بازنشستگان» نام‌گذاری شده است. به این بهانه دقایقی را کنار این عزیزان نشستیم تا از تلخی‌ها و شیرینی‌های این دوران برایمان بگویند.

احمد ۶۶ ساله است و بازنشسته کارخانه فرش. ابتدا مکثی طولانی می‌کند و می‌گوید: این دوران برای ما شیرینی خاصی ندارد، تماماً تلخی است. با ماهی یک‌و‌نیم میلیون تومان، هر روز و هر شب دختر و داماد و عروس و پسرم مهمان خانه ما می‌شوند و با این حقوق بخورونمیر باید آبروداری کرد.

من هم نمی‌خواهم شرمنده زن و بچه‌ام بشوم. تصورم از بازنشستگی این بود که بعد از آن‌همه کار و زحمت در کارخانه، این دوران را با آرامش و فراغ بال بگذرانم، سفر بروم، استراحت کنم، اما حالا همان اوایل ماه کم می‌آورم.

دورهمی بازنشستگان در میدان کمال‌الملک
حاج محمد که در میان جمع موهایش از همه سپیدتر است و قامتش شکسته‌تر، ۷۰ سال دارد و بازنشسته آموزش‌وپرورش است. او می‌گوید: شیرینی این دوران، فقط هم‌صحبتی با دوستان و مصاحبت با آن‌هاست، وگرنه با این اوضاع گرانی و حقوق اندک بازنشستگی جایی برای شادی نمی‌ماند.

او معتقد است یک بازنشسته در شرایط فعلی، حقش است که ماهیانه دست‌کم پنج میلیون تومان داشته باشد، چون واقعاً با این یک‌و‌نیم میلیون تومان هیچ کاری نمی‌شود کرد.

حاج علی پیرمردی سال‌خورده است که میان حرف ما می‌پرد و با خنده می‌گوید: من که راضی‌ام! خدا را شکر در دوران بازنشستگی، مکه رفتم، کربلا رفتم، مسافرت‌های دیگر داشتم و این حقوق بازنشستگی برای من و حاج‌خانم کافی‌ست.

حسین ۶۴ ساله است و به نسبت بقیه جوان‌تر. بازنشسته کارخانه فرش است، او هم بیشتر به تلخی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: سن که بالا می‌رود، مبتلابه انواع و اقسام بیماری‌ها می‌شوید: چربی، قند، فشارخون و… این وسط، تازه یک درد جدید هم پیدا می‌شود: «هزینه‌های گزاف دارو و درمان»! برای دریافت هزینه‌ها از بیمه تکمیلی هم باید هفت‌خان رستم را رفت.

تقویم در حالی روز تکریم مقام بازنشستگان را نشان می‌دهد که به گفته آن‌ها، روند درمان و معیشت‌شان مطلوب نیست، حقوق‌ِشان ناچیز است و خواهان رسیدگی به شرایط‌ِشان توسط مسئولین هستند.

اصفهان از نظر تعداد بازنشستگان در رتبه سوم کشور قرار دارد
مدیر صندوق بازنشستگی استان اصفهان عصر دوشنبه در همایش تجلیل از بازنشستگان استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۰۵ هزار بازنشسته در استان اصفهان گفت: اصفهان از منظر تعداد بازنشستگان، پس از تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم کشور قرار دارد و سالانه ۵ هزار نفر به تعداد بازنشستگان این استان اضافه می‌شود.

شهروز عبادی خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از این بازنشستگان مربوط به آموزش‌وپرورش بوده و مابقی نیز اکثراً از ادارات دولتی هستند.

عبادی یادآور شد: موارد معیشت و بهداشت، دو مورد مهم از مسائل بازنشستگان است و شوراهای سال‌مندی استانی برای رفع این مشکلات تشکیل شده است.

او تصریح کرد: درخواست ما از دستگاه‌ها و کانون‌های بازنشستگی، همراهی و همگرایی برای تمرکز بر موضوعات خاص و اولویت‌دار بازنشستگان و ایجاد صدایی واحد برای بازنشستگان است.

وی ادامه داد: در خصوص رفع مشکلات معیشتی بازنشستگان، با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، قانونی به تصویب خواهد رسید که در آن حقوق بازنشستگان برابر با ۹۰ درصد از حقوق شاغلان باشد و با تصویب این قانون، مشکل همسان‌سازی حقوق برای همیشه حل خواهد شد.

مدیر صندوق بازنشستگی استان اصفهان اذعان کرد: دیگر موضوع مهم برای ما، موضوع درمان بازنشستگان است و پیشنهاد داده‌ایم که به دلیل عدم کارایی بیمه‌های تکمیلی، حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به‌حساب سازمان خدمات درمانی واریز شود و خدمات متناسب با آن از طریق بیمه سلامت به بازنشستگان ارائه شود تا هم در کیفیت خدمات شاهد ارتقا باشیم و هم هزینه‌ها کاهش یابند.

گزارش: حوریه شیوا عکس: صالح بوجاری – مشکات آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.