مردی برای تمام فصول

ابوالفضل نجیبکاشان فردا – مصاحبه مبسوط محمود احمدی‌نژاد و به تعبیری پدیده هزاره سوم درباره موسیقی ایران خنده و خشم توأمان بسیاری را برانگیخت.

این واکنش متناقض البته پیش از آن‌که به عقبه و عملکرد او به‌عنوان رئیس‌جمهور هشت‌ساله مرتبط باشد. به اظهارات تخصصی!! او درباره موسیقی و اسامی خوانندگان پیش و بعد از انقلاب مربوط می‌شود.

کاش احمدی‌نژاد حداقل آن‌قدر درایت و هوشمندی و … می‌داشت تا حداقل قبل از این افتضاح با یک جوان دوازده سیزده‌ساله امروزی علاقه‌مند به موسیقی درباره آنچه می‌خواست بگوید، مشورت می‌گرفت؛ و البته نباید از نقش خبرنگار تخصصی موسیقی در این افتضاح بار آمده غافل ماند که از روی عمد یا ناآگاهی نشست و هر چه هزاره سوم خواست افاضه فرمود.

این‌که حتی احمدی‌نژاد آن‌قدر باز و تساهل‌گرا شود که صدای امثال آغاسی و خوانندگان زن پیش از انقلاب را برتابد و شنیدن صدای آن‌ها را به‌ حق آزادی و انتخاب شهروندان و سلایق تعبیر کند، پذیرفتنی است.

به‌هرحال آدم است و قابل‌تغییر؛ اما این‌که این آدم در چرخه تحول فرضی امثال ویگن خواننده ترانه زن ایرونی قشنگه و ستار خواننده محبوب دربار و فرح با آن ترانه معروف شازده خانم که برای دختر شاه خواند، در زمره خوانندگان اعتراضی زمان شاه معرفی کند. این دیگر هیچ ربطی به تحول و تغییر و تحول‌خواهی ندارد.

احمدی‌نژاد آن‌قدر پرت‌وپلا است که نمی‌داند عکس ستار با خانواده پهلوی هنوز روی میز کار فرح در خانه‌اش جا خوش کرده؛ و نمی‌داند ستار هنوز با فرح و خانواده پهلوی رابطه صمیمانه دارد. این‌که احمدی‌نژاد راست‌راست توی چشم ما نگاه کند و از معین و حبیب و شجریان حرف بزند و با صدای هیچکس اشک بریزد و در همان حال خود را در مقایسه با خسرو آواز ایران مظلوم‌تر از او معرفی کند، هیچ ربطی به تحول‌خواهی ندارد.

این‌ها در عالم واقع جز به شیادی نمی‌توان تعبیر کرد؛ که البته مانده‌ام فرض احمدی‌نژاد از مخاطبان این مصاحبه چه کسانی بوده. این‌که خیال کنیم احمدی‌نژاد آن‌قدر ساده باشد که نداند دوروبر او و در جامعه امروز چه می‌گذرد، ساده‌انگاری است.

می‌شود به این شو و شومن از زاویه دیگری نگاه کرد. از این زاویه که اتفاقاً احمدی‌نژاد در ماهیت یک شومن تمام معنی است. یک شومن ایرانی معروف مقیم در امریکا بارها گفت در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اصلن دنبال سوژه نبودم. فقط اظهارات احمدی‌نژاد را بدون کمترین تغییر روی سن نقل می‌کردم و سالن از خنده منفجر می‌شد. به نظر می‌رسد هزاره سوم این پتانسیل ذاتی را تازه کشف کرده‌است.

ابوالفضل نجیب – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ بحران کرونا یا بی‌اعتمادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.