کشف جهش جدید در کرونا: سرایت بیشتر و کشندگی کمتر شده‌است

کروناکاشان فردا ـ پژوهشگران سنگاپور جهشی جدیدی در ویروس کرونا کشف کرده‌اند که به گفته آن‌ها، از شدت بیماری‌زایی آن کاسته است.

به گزارش دویچه‌وله؛ طبق نتایج این مطالعه تحقیقاتی که در مجله معتبر “لانست” منتشر شده‌است، این جهش ژنتیکی بر شدت این بیماری تأثیر گذاشته است. این یافته می‌تواند در تولید واکسن کرونا و درمان بیماری کووید ۱۹ اثرگذار باشد.

پال تامبیا، رئیس منتخب «جامعه بین‌المللی بیماری‌های عفونی» ۲۸ مردادماه به رویترز گفته‌بود: جهش‌ها و واگیری بیشتر ویروس، همزمان کم‌خطرتر شدن آن «ممکن است خبر خوبی باشد».

بیشتر بخوانیم:
+ جهش شناسایی‌شده در کرونا نشان‌دهنده مسری‌ترشدن این ویروس است

پژوهشگران ژاپنی نیز در میانه مردادماه گفته بودند تحقیقاتشان نشان می‌دهد دلیل شیوع گسترده و ناگهانی کووید-۱۹ در این کشور در هفته‌های اخیر، جهش ژنتیکی و انتشار پنهانی ویروس طی ماه‌های گذشته است.

البته در بهار گذشته پژوهشگران صدها جهش ژنتیکی ویروس را شناسایی کرده بودند، اما هنوز به‌روشنی مشخص نیست این جهش‌ها چه پیامدهای بالقوه‌ای بر انتشار ویروس و نیز خطرات ناشی از آن دارد.

رئیس جدید جامعه بین‌المللی بیماری‌های عفونی تاکید کرده بیشتر ویروس‌ها با جهش‌های ژنتیکی، کم‌خطرتر و کم‌تر مرگبار می‌شوند.

در ایران آمار قربانیان کرونا که در روزهای پایانی تیر و ابتدای مرداده ماه در حدود ۲۰۰ نفر در روز در نوسان بود، به مرور کاهش یافته و در روزهای پایانی مردادماه به حدود ۱۲۰ نفر در روز رسیده است.

وزارت بهداشت امروز جمعه ۳۱ مردادماه اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته دوهزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و ۱۱۲ نفر بر اثر این بیماری جان‌باخته‌اند.

با این حال در ایران هیچ نقطه سفیدی از نظر ابتلا به کووید-۱۹ وجود ندارد و تمام مناطق کشور یا در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.