محمدآباد آران و بیدگل روستای ملی «پلاس‌بافی» معرفی شود

پلاس‌بافیکاشان فردا – فرماندار آران و بیدگل با اشاره به سابقه طولانی حرفه «پلاس‌بافی» در روستای محمدآباد آران و بیدگل، درخواست کرد که این روستا به عنوان روستای ملی پلاس‌بافی ایران معرفی شود.

به گزارش تسنیم، اسماعیل بایبوردی صبح امروز در جمع مدیران حوزه میراث فرهنگی ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص روستای محمدآباد شهرستان آران و بیدگل اظهار داشت: این روستا می‌تواند به عنوان روستای ملی پلاس بافی معرفی شود.

بیشتر بخوانیم:
+ محمدآباد روستای ملی «پلاس‌بافی» می‌شود

بایبوردی افزود: پلاس‌بافی هنری اصیل و قدیمی است که در روستای محمدآباد آران و بیدگل در بخش کویرات به عنوان حرفه اصلی اهالی این روستا شناخته می‌شود و با آن گذران زندگی دارند.

وی ضمن اشاره به توجه گردشگران به این هنر اصیل اعلام کرد: ۳۰۰ کارگاه پلاس‌بافی در روستای محمدآباد فعال هستند و علاوه بر آن مردم این روستا به چرم‌دوزی، سرمه‌دوزی، خیاطی و ساخت زیورآلات مشغول هستند و با تولیدات خاص نظیر عروسک‌بافی، تابلوفرش بافی، چادرشب بافی و غیره زبانزد هستند.

وی با بیان اینکه معرفی روستای محمدآباد به عنوان روستای ملی پلاس‌بافی می‌تواند در حفظ و احیای این هنر اصیل موثر باشد، گفت: لازم است تا دانشگاه جامع علمی کاربردی و مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان آران و بیدگل در آموزش رشته پلاس‌بافی اهتمام ورزند تا کمک شایانی در این زمینه داشته باشند.

در این هنر با استفاده از پارچه‌های کهنه و ضایعات خیاطی نوعی گلیم در ابعاد ۶ متر و یا کوچک‌تر همچنین زیرانداز، سجاده و خورجین بافته می‌شود. سالانه بیش از دو تا سه هزار متر مربع پلاس در کارگاه‌های خانگی پلاس‌بافی در روستای محمدآباد تولید می‌شود.

پرونده ثبت ملی هنر پلاس‌بافی در این روستابه عنوان روستای ملی این هنر بیش از یک‌سال است که به وزارت‌خانه میراث فرهنگی ارسال شده و قرار بود تا پایان سال ۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.