موزه مجازی؛ راهی برای تحقق دو اتفاق خوب

موزه مجازی؛ راهی برای تحقق دو اتفاق خوبکاشان فردا – مهدیار زمزم / چند سالی است استاد امیر مقامی و آقای محمدعلی حیدری هر یک جداگانه به دنبال جمع‌آوری اسناد تصویری و مکتوب برای تأسیس موزه عکس و فیلم و موزه کتاب و مطبوعات کاشان هستند.

از دور و نزدیک در جریان تلاش‌ این دو بزرگوار هستم که در صورت تحقق یافتن میراثی ماندگار و غنی برای آیندگان و پژوهشگران به جا خواهند گذاشت.
تا کنون بخشی از این اسناد با هزینه شخصی این دو دغدغه‌مند و بخشی هم از طریق اهدای اسناد از سوی مجموعه‌داران گردآوری شده است.
طبیعی است که نمی‌توان برای تکمیل این گنجینه‌ها نقطه پایانی متصور شد.

متأسفانه در این سال‌ها ارگانی دولتی و عمومی یا خیّری فرهنگی و آینده‌نگر پیدا نشده است تا در این دو تصمیم شخصی سهیم شود و مجموعه‌های فردی را بدل به میراثی عمومی سازد.

سوای از اینکه به نظر نگارنده در عملکرد این دو عزیز برای تأسیس موزه نقاط‌ضعفی وجود دارد؛ اما معتقدم همه دلسوزان باید برای عملیاتی‌شدن آن یاری رسانند.

نگارنده بر این باور است که در حال حاضر اگر دارندگان این مجموعه‌ها به جای تأسیس یک موزه فیزیکی که نیاز به سرمایه زیادی دارد، در راستای ایجاد یک موزه و مجموعه مجازی اقدام کنند بهتر خواهد بود. همینطور تشکیل هر چه زودتر یک هیئت امنا متشکل از معتمدان شهر، پژوهش‌گران و کارشناسان این عرصه در ایجاد اعتماد متقابل بیشتر و تبدیل یک ایده و دغدغه شخصی به مطالبه‌ای عمومی مؤثر خواهد بود، به این شرط که از افراد خوشنام و دارای صلاحیت علمی و بهره‌مند از روابط اجتماعی گسترده دعوت به عمل بیاید.

در حال حاضر نهادهایی ایرانی هستند که با تأسیس یک سایت و بهره‌گرفتن از پشتوانه علمی و اجتماعی مراکز دانشگاهی معتبر، دست به کارهایی بزرگ زده‌اند. این نهادها داشته‌های خود را در اختیار مؤسسات علمی می‌گذارند تا علاوه بر اخذ کمک‌های مالی برای هر مرحله از پروژه، از مجموعه‌شان هم محافظت کنند.

از طرف دیگر با انتشار اسناد خود در سایت موردنظرشان، دیگران را به طور رایگان یا غیر رایگان در استفاده از یافته‌ها شریک می‌سازند. از دیگر محسنات این کار هزینه کمتر، دسترسی گسترده‌تر و جذب مخاطبان بیشتر است.

واضح است پیشنهاد نگارنده به معنی نفی دایرکردن موزه در محلی ثابت در آینده دور یا نزدیک نیست، هچنین دربردارنده تمام ظرایف موضوع هم نیست و نیاز به بررسی همه جوانب از سوی جمعی متخصص دارد.

در پایان به وب‌سایت دنیای زنان در عصر قاجار اشاره می‌کنم که شبیه به طریق گفته‌شده در بالا عمل می‌کند و البته معلوم نیست چرا چنین وب‌سایت مفیدی باید فیلتر باشد!

از این نویسنده:
+ پرسه‌زنی در خانه بنی‌کاظمی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.