ایران بیش از هشت میلیون بیمار دیابتی دارد

کاشان فردا ــ رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بیش از هشت میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری دیابت هستند که از این میان تنها پنج میلیون نفر شناسایی شده و از بیماری خود اطلاع دارند.

به گزارش ایرنا، دکتر «اسدالله رجب» در همایش دیابت در آران و بیدگل بیان کرد: نزدیک به 50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند که رقم قابل‌توجهی است و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم انجام شود.

وی افزود: 12 درصد جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به دیابت و بر اساس آمارها بیش از 90 درصد، مبتلا به دیابت نوع دوم هستند و ابتلا به دیابت نوع یک کمتر از 10 درصد است.

رئیس انجمن دیابت ایران اضافه کرد: نزدیک به 425 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند و به‌رغم اقدام‌های پیشگیرانه، همچنان هم این بیماری در جهان رو به گسترش است.

او با اشاره به تغییر توازن بین شهرنشینی و روستانشینی عنوان کرد: ابتلا به بیماری دیابت در پی رشد شهرنشینی و کاهش فعالیت جسمانی، کم‌تحرکی، استرس و تغذیه نامناسب افزایش دارد.

رجب با تاکید بر لزوم پیشگیری گفت: کنترل استرس و آرامش، تحرک بدنی و تغذیه مناسب بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه پیشگیری از دیابت و عوارض آن است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل نیز به ابتلای نزدیک به ۶ هزار نفر در این شهرستان به بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: برای سه هزار و 900 نفر در این زمینه پرونده تشکیل شد.

دکتر مسعود دهقانی عنوان کرد: نزدیک به ۸.۵ درصد مردم آران و بیدگل مبتلا به دیابت هستند و طرح غربال‌گری نیز در هشت مرکز بهداشتی و درمانی این شهرستان در جریان است و پیش‌بینی می‌شود تا 2 هزار بیمار دیابتی دیگر شناسایی شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل با اشاره به مرگ سالانه پنج میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به بیماری دیابت بیان کرد: نزدیک به ۱۰ درصد از مرگ و میرها در این شهرستان بر اثر ابتلا دیابت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.