بوم‌گردی «کاشان» و «آران و بیدگل» به اعتبار «مشهد اردهال» نمی‌افزاید

کاشان فردا ــ روز گذشته همایش بوم‌گردی و صنایع‌دستی «کاشان» و «آران و بیدگل» در «مشهد اردهال» برگزار شد!

کاشان و آران و بیدگل هریک زیست‌بومی مخصوص دارند، هر دو کویری و دارای ویژگی‌های خاص هستند. مشهد اردهالِ کوهستانی نیز شرایط و ویژگی‌های مختص خود را دارد و در حالی‌ که دو شهر کاشان و آران و بیدگل این روزها بسیار شلوغ‌تر از مشهد اردهال است، برگزاری یک همایش قادر نیست جایگاه این دو مکان را تغییر دهد، آن‌هم تبلیغی که به‌واسطه عدم اعتقاد به رسانه توان و امکان بسیج رسانه‌ای هم در پس آن وجود نداشت.

مشهد اردهال در زمان‌هایی خاص مورد اقبال و بازدید پرتعداد قرار می‌گیرد. اما ظرفیت و توان جذب گردشگر با این شیوه تغییر نمی‌کند. شاید عقلانی‌تر می‌نمود که صنایع‌ دستی مشهد اردهال را به هلال ابن علی (ع) برده و با مانور بر مذهبی‌بودن هر دو مکان ارتباط برقرار کرده و به‌واسطه مشترکات عقیدتی و مذهبی تبلیغ و خبررسانی می‌کردند؛ اما این‌که صنایع‌ دستی و «بوم‌گردی!» دو شهر بزرگ را در یک روستای کوچک تبلیغ کنند جای تأمل و تعجب دارد!

واژه و اصطلاح «بوم‌گردی» که برگرفته از «اکوتوریسم» است خود مفهومی عمیق دارد و اقتضائاتی که ویژه است. بوم‌گردی در خاک و بستر بوم هر شهر و روستایی قابل‌ لمس و تماشا و جذاب است که اگر این‌گونه نبود تهیه یک فیلم و خریدن صنایع‌ دستی شهرهای تاریخی و آثار باستانی ایران چه‌ کارها که در خارج از کشور نمی‌کرد! آن‌هم در حالی‌ که بسیاری از آثار باستانی کشور ما در موزه‌های خارج از کشور نگه‌داری می‌شود.

این علاقه‌مندی و توجه آقایان به مشاهد و مقابر مذهبی آن‌چنان از کنترل خارج‌ شده‌است که توجهی به اصالت و شرایط دیگری ندارند. شاید هم مطلع نیستند که «بوم‌گردی» یا «اکوتوریسم» اصطلاحی است که با زیست‌بوم و عرصه محیط زیستی و فرهنگ محلی ارتباط ناگسستنی دارد.

بی‌جهت نیست که رئیس سازمان میراث فرهنگی حاضر به شرکت در این همایش نمی‌شود!

باور کنید که نمی‌توان با این‌گونه تبلیغ کردن و بردن صنایع‌ دستی یک شهر یا روستا اعتبار یک مکان مذهبی را بالا برد.
قبول کنید که هزینه‌کردن عوارض شهروندان کاشان در جاده یک شهر و روستای دیگر با شرایط حاضر به ضدتبلیغ بدل شده و نه‌تنها ارزشی نمی‌افزاید بلکه به اعتقادات مردم هم لطمه می‌زند، تبلیغ بوم‌گردی کاشان و آران و بیدگل در مشهد اردهال اعتباری برای تاریخ و زیست‌بوم این مکان شریف به ارمغان نخواهد آورد.

اگر علاقه‌ای به آبادانی مشهد اردهال وجود دارد، در سایه مضجع شریف سلطانعلی ابن محمدباقر (ع)، مزار و آرامگاه سهراب سپهری، شاعر شهیر شعر نو، گلستانه و طبیعت و زیست‌بوم زیبای مشهد اردهال، از گردنه نراق تا سه‌راه سوک چم آن‌چنان ویژگی‌های بارزی دارد که نیازی به صنایع‌دستی کاشان و آران و بیدگل نخواهد داشت.
سرنا را از سر گشادش نباید زد و چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.
سعید غلامیان ـ کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.