کشف۱۲گور چکمه‌ای و بقایایی از دوره برنز در محوطه جوشقان ـ استرک

کاشان فردا ـ یکی از سرپرستان هیئت کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه جوشقانِ استرک، از کشف 12 گور از نوع چکمه‌ای، همراه با بقایایی از دوره برنز تا آهن در این محوطه خبر داد.

به گزارش دانشگاه کاشان، «محسن جاوری» با اشاره به این‌که فصل سوم کاوش در این محوطه در دو کارگاه در حال انجام است گفت: این فصل از کاوش‌های باستانی محوطه استرک با حضور اساتید بین‌المللی دانشگاه «ورشو» از جمله «آرکادیوش سولتیشیاک»، «یوانا شیمچک» و «متئو ویلیام» متخصص ژنتیک از مرکز دی.ان.ای باستانی دانشگاه آدلاید و 10 دانشجو از کشورهای آمریکا، ایتالیا، ایران و… برگزار می‌شود.

عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، تصریح کرد : این دوره آموزشی به‌منظور آشنایی باستان‌شناسان ایرانی با نحوه ثبت و ضبط داده‌های استخوانی شامل بقایای انسانی و حیوانی، طبقه‌بندی آن‌ها و مطالعات استخوان‌شناسی برگزار شد.

جاوری با بیان این‌که در این فصل باستان‌شناسان در دو کارگاه فعالیت می‌کنند اعلام کرد: در یکی از کارگاه‌ها 10گور چکمه‌ای (شفقت گریو) با تدفین مرد، زن، کودک و نوزاد، و در کارگاه دوم نیز تا کنون دو تدفین از نوع چکمه‌ای کشف شده است.

این باستان‌شناس، ظروف سفالی خاکستری، مهر، مهره‌هایی از جنس سنگ و عقیق، اشیای فلزی شامل نیزه، النگو، گوشواره، سنجاق لباس و سر و … از جنس مفرق را یافته‌های به‌دست آمده از گورهای کشف‌شده اعلام کرد.

وی ازداده های قابل توجه این فصل از کاوش را کشف ظرفی با بقایای 3پاچه گوسفند یا بز عنوان کرد که در کنار سر متوفی دفن شده است و افزود : دو سال پیش مشابه این مورد در خراسان کشف شد .

جاوری گفت: به‌زودی بعد از اتمام حفاری‌ها با حضور اعضای تیم کاوش، دستاوردهای فصل سوم کاوش در محوطه استرک جوشقان در نشست تخصصی در محل پژوهش‌گاه ارائه خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.