مقابله با آسیب‌های سوگ‌واری محرم کاشان

کانال تلگرامی نذری‌یاب یک نمونه از آسیب‌های سوگ‌واری محرمکاشان فردا ـ هفته گذشته توئیت‌های فعالان رسانه‌ای شهر کاشان در راستای توجه به آسیب‌شناسی عزاداری‌های محرم منطقه، و فاصله‌گرفتن سوگ‌واری‌ها از فرهنگ عاشورایی منتشر شد و در ادامه پستی از یک کانال موسوم به‌نام «نذری‌یاب» که آدرس و آمار شام هیئات را می‌داد تا به عنوان یکی از آسیب‌های موجود مورد اشاره قرار گرفت.

پس از انتشار این پست، کانال مذکور پایان کار خود را اعلام کرد ولی دیروز پستی در این کانال با نام و لوگو پلیس فتا منتشرشد که این کانال به‌دلیل بی‌حرمتی! به سوگ‌واری عزاداری محرم مسدود شده است. در حالیکه کانالی که دیگر فعالیتی ندارد، این‌گونه برخورد و اطلاع‌رسانی عمومی آن لزومی نداشت.

این کانال از ابتدای محرم فعالیت داشته و کانال «کیوسک» بعد از دهه اول محرم این خبر را به عنوان نمونه‌ای از آسیب‌های امسال منتشرکرد. ولی در محتوای پست‌های آن جز اعلام شام و آدرس هیئات هیچ‌گونه متنی که بی‌حرمتی باشد، دیده نشده و هم‌اکنون کانال‌ها و گروه‌های دیگری با همین نام و کارکرد در حال فعالیت در فضای مجازی هستند.

سوال این است: اگر این کانال تخلف کرده، چرا در دهه اول محرم هیچ‌گونه نظارت و پیگیری از سوی متولیان امر نشده‌است؟ چرا با کانال‌های دیگر و تعداد اعضای بیشتر که در قالب پست‌های طنز قبل از شروع محرم به شیوه‌های مختلف و به‌صورت سخیف عزاداری محرم را به سخره گرفتند برخورد نشد؟

حقیقت امر این‌است محتوای توئیت‌های فعالان رسانه کاشان بیشتر نقد به بی‌توجهی متولیان هیئات و سیاست‌گذاران و نهادهای مسئول عزاداری‌های محرم کاشان بود که باعث شده این شهر جایگاه اصلیش را در داشتن عزاداری‌ها و آیین‌های سنتی از دست بدهد و اسیر آسیب‌های بزرگی شود که ماحصلش تحریف و بدعت است و منتظر واکنشی از سوی نهادی مسوول در رابطه با این توییت‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد آسیب‌های عزاداری سنتی محرم منطقه کاشان در سال‌جاری بودیم.

هرچند باید نظارت به فضای مجازی در کاشان بیشتر شود، ولی امیدواریم برخورد قهرآمیز و سخت‌گیرانه برای یک کانال که موارد مشابه‌اش در اکثر شهرها دیده می‌شود، نهایت آسیب‌شناسی عزاداری‌های محرم کاشان محسوب نشود. بلکه از اکنون برای حل مشکلات موجود که اکثرا آن را هم دادستان کاشان قبل از محرم در جمع هئیات مذهبی کاشان بیان کرد، راه‌کارهای جامع و قابل اجرایی اندیشه شود تا برای سال‌های بعد کمتر دغدغه‌ای درباره آسیب‌های عزاداری‌های سنتی و مذهبی منطقه فرهنگی کاشان داشته باشیم.

کانال کیوسک کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.