بخش عمده‌ای از وظایف میراث فرهنگی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود

کاشان فردا ـ بر اساس لایحه اصلاح اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردش‌گری،  تمام آثار و بناهای تاریخی و موزه‌های کشور به شهرداری‌ها و بخش خصوصی واگذار ‌می‌شود.

به گزارش صدای میراث، اصلاح اساس‌نامه این سازمان در دوره «مسعود سلطانی‌فر» هم مطرح شده بود که به دلایل کارشناسی مسکوت ماند. اما این‌بار «علی‌اصغر مونسان» رییس حاضر سازمان توانسته است با موافقیت رئیس‌جمهور این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.یک اثر تاریخی تخریب شدهتمامی ابنیه تاریخی واگذار می‌شود
«مهرداد بائوج لاهوتی» نماینده لنگرود و عضو فراکسیون گردش‌گری مجلس با اشاره به جزییات این  لایحه که به مجلس اعلام وصول و به هیات رئیسه ارجاع شده‌است گفت: اصل اصلاح اساس‌نامه سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردش‌گری، واگذاری موزه‌ها و آثار تاریخی به بخش خصوصی با اولویت شهرداری‌ها در صورت تمایل به اجاره آثار و موزه‌های کشور است.

به گفته این نماینده مجلس براساس این لایحه، شناسایی، مرمت و بهره‌برداری از آثار تاریخی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود.

لاهوتی به صدای میراث گفت: میراث فرهنگی پول ندارد و با نگاه ۱۰۰درصد دولتی، آثار و بناهای کشور یکی پس از دیگری در حال نابودی و از بین‌رفتن است.

وی افزود: در تمام دنیا نیز آثار تاریخی در اختیار شهرداری‌ها است و چون شهرداری‌ها دارای منابع هستند، به راحتی می‌توانند مدیریت و بهره‌برداری این آثار را در اختیار بگیرند.

به گفته این نماینده مجلس؛ شهرداری‌ها می‌توانند با در اختیار گرفتن آثار و بناهای تاریخی کشور در توسعه گردشگری موثر باشند. چون گردشگران در بدو ورود به شهرها به دنبال جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی هستند و از آن‌جا که آثار تاریخی نیز بخشی از فرهنگ و هویت شهرهای کشور است اصلاح اساس‌نامه سازمان میراث‌ فرهنگی به نگه‌داری از آثار تاریخی کشور نیز کمک می‌کند.

عضو هیات‌رئیسه فراکسیون گردش‌گری مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به نگرانی‌ها باتوجه به سابقه برخی شهرداری‌ها در تخریب آثار تاریخی، و فقدان تخصص در مرمت و نگه‌داری این آثار در شهرداری‌ها،گفت: شهرداری‌ها ترکیبی از همه تخصص‌های فنی و عمرانی هستند.
بنده به هیچوجه این حرف را قبول ندارم که واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها نگران‌کننده است. چون معتقدم تمام ظرفیت‌های قانونی برای شناسایی، نگه‌داری و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرداری‌ها وجود دارد و اگر برخی از آن‌ها نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های قانونی خود به نحو احسن استفاده کند یک بحث دیگر است.

عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس اعلام کرد: لایحه اصلاح اساس‌نامه سازمان میراث‌فرهنگی، به‌صورت عادی تقدیم مجلس و به هیات‌رئیسه نیز ارجاع شده‌است. در این صورت زمان رسیدگی به آن در مجلس طولانی خواهد بود، اما اگر دولت تقاضای فوریت کند، در صورت امضای ۵۰ نماینده، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس می‌توان نوبت بررسی لایحه دولت را تسریع و آن‌را به فوریت در دستور رسیدگی قرار داد.

معاونت میراث حذف نمی‌شود، فقط نظارت می‌کند!
لاهوتی در پاسخ به سوال دیگر صدای میراث که آیا این لایحه با جزییات مطرح‌شده به‌معنای در حاشیه قرارگرفتن و حتی حذف معاونت میراث فرهنگی از سازمان میراث‌فرهنگی با هدف تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه است؟ گفت: معنای این لایحه حذف معاونت میراث‌ فرهنگی نیست اما معاونت میراث فرهنگی می‌تواند هدایت، حمایت و نظارت بر بناهای تاریخی را در اختیار داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.