فاجعه‌ زیست‌محیطی در همسایگی اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان

کاشان فردا ـ ساعت ۷ صبح جمعه ۲۰ مهرماه یکی از شهروندان عکس‌هایی از کارخانه آسفالت سیمان کویر گرفته است که باعث بهت و حیرت آدم می‌شود.

این شهروند عصر همان روز حوالی ساعت ۱۶ نیز از همان زوایا عکس‌هایی دیگر گرفته است تا در مقام مقایسه اقدام دهشتناک کارخانه سیمان گویاتر باشد.

آیا این عکس‌ها شایعاتی که از خاموش‌شدن فیلترهای کارخانه سیمان در شب‌ها به‌گوش می‌رسید را تایید می‌کند؟

سومین جمعه مهر‌ماه در کاشان موسوم به «جمعه نشلجی‌ها» نیز هست که عده کثیری برای تماشای مراسمی که یک‌بار در سال برگزار می‌گردد، و نیز زیارت مدفن امام‌زاده علی ابن محمدباقر (ع) به کاشان و مشهد اردهال سفر می‌کنند و صاحب‌نظران بر این باورند که می‌توان از این روز برای گردشگری مذهبی نیز در سایه این مراسم بهره جست، اما این اقدام به‌خصوص در این روز نه‌تنها برخلاف این اهداف بلکه برخلاف وظیفه انسانی و قانونی مسئولان این کارخانه تلقی می‌گردد و علاوه بر آن خاطره ناهنجاری نیز در ذهن مسافران باقی می‌گذارد.

فعال‌بودن فیلترهای جاذب گرد و خاک سیمان و ذرات معلق و ریزگردها، اگرچه باعث بالا‌رفتن هزینه این کارخانه است، اما غیرفعال کردن آن‌ها باعث آلوده‌شدن محیط‌زیست و نابودی مراتع اطراف می‌شود.

مدیریت کارخانه سیمان برای کاهش هزینه‌های خود هزینه‌های گزافی را به محیط‌زیست، جامعه و مردم کاشان تحمیل می‌کند که در بدو تأسیس این کارخانه در هفته‌نامه آرمان به قلم نگارنده تذکر داده‌شده بود که با بازخورد منفی مدیریت این کارخانه و با تأکید بر بهره‌گیری کارخانه از «فیلتراسیون» روز اروپا پاسخ‌داده‌شد.!

گردوخاک ناشی از کارکرد کارخانه سیمان و انتشار ذرات معلق و ریزی که به‌دلیل خارج‌شدن فیلتر از گردونه تولید در هوا منتشر می‌شود، ایجاد انسداد در روزنه‌های حیاتی بر روی پوشش گیاهی و مرگ خاموش مراتع و نیز آلودگی محیط‌زیست را رقم می‌زند، که نابودی مراتع اطراف تبعات زیان‌باری در درازمدت را به‌دنبال دارد.

تخریب مراتع که اولین کارکرد آن‌ها تولید اکسیژن و جلوگیری از جریان سیل و جذب نزولات آسمانی و روان‌آب‌هاست، تخریب سرزمینی را وسعت می‌بخشد و یکی از عمده‌ترین دلایل بیابان‌زایی و خشک‌شدن دشت کاشان است.

این تصاویر با انتظار پاسخ‌گویی اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان و مدیریت کارخانه سیمان منتشر می‌گردد.
سعید غلامیان ـ کاشان نیوز
کارخانه سیمان در زمان خاموش‌بودن فیلتر کارخانه سیمان در زمان روشن بودن فیلتر کارخانه سیمان کاشان از یک زاویه و در دو زمان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.