دندان عقل را تا حد ممکن نکشید

دندان عقلکاشان فردا ـ یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با بیان اینکه دندان عقل همیشه کشیدنی نیست و حتی نگه‌داری آن مفید است، گفت: برای نمونه در بسیاری از جراحی‌ها می‌توان از استخوان این ناحیه استفاده کرد و یا حفظ دندان عقل زمانی که دندان های جلویی کشیده می‌شوند ارتفاع صورت را حفظ می‌کند.

مجید منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: دندان عقل در سن تکامل عقلی بین 16 تا 23 یعنی در سنینی که تکامل عقلی صورت می‌گیرد، رویش می‌کند و هیچ ربطی به عقل‌، شعور و هوش ندارد.

وی با اشاره به این‌که دندان عقل در بسیاری موارد به لحاظ شرایط و موقعیت در جویدن به دندان‌های آسیاب کمک می‌کند، افزود: در صورتی‌که رویش دندان عقل مناسب بوده و آسیبی به لثه اطراف وارد نکرده باشد، وجود آن مشکلی ندارد. اما به دلیل این‌که بیشتر از سایر دندان‌ها دچار ناهنجاری می‌شود، اغلب یا به ترمیم ریشه آن پرداخته می‌شود و یا گفته می‌شود بهتر است که کشیده شود.

این متخصص جراح لثه و ایمپلنت تصریح کرد: گاهی به دلیل کج‌بودن رویش، چون چرخش کاملی در آن صورت نمی‌گیرد و دندان کج می‌ماند،‌کشیده‌شدن لازم است.

منصوری تاکید کرد: تمیزکردن مرتب دندان عقل به منظور جلوگیری از پوسیدگی بیش از دندان‌های جلویی لازم است زیرا در غیر این صورت علاوه بر التهاب لثه اطراف دندان در برخی موارد منجر به ایجاد کیست نیز می‌شود و حالت بدخیمی پیدا می‌کند.

وی گفت: در برخی موارد نیز به منظور اورتودنسی و برای مرتب کردن دندان‌ها دندان عقل کشیده می‌شود. البته در صورتی که تشخیص داده‌شود که لازم است دندان عقل کشیده شود، بهترین سن کمتر از 35 سال است زیرا عوارض جراحی و کشیده شدن کمتر و ترمیم آن بهتر انجام می‌شود.

منصوری اضافه کرد: در بسیاری از موارد دندان عقل دندان مفیدی است و باید دندان‌پزشک تشخیص کشیده‌شدن آن را بدهد. زیرا در بسیاری از مواقع قابل ترمیم و درمان است. دندان عقل هیچ‌گونه فرقی با دندان‌های دیگر به لحاظ ساختاری ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.