واقعیت دریافت وام اشتغال‌زایی برای شهروندان

بسته‌بودن سامانه کارا دریافت وام اشتغالزاییکاشان فردا ـ چندی قبل تبلیغات وسیعی برای وام‌های اشتغال‌زایی به راه افتاد و حرکت سیاسی یکی از معاونین استاندار، که نوعی دخالت در امور فرمانداری کاشان را رقم زد، از عدم فعالیت کاشان در این زمینه خبر داد.

خبری که به تکذیب معاون فرماندار کاشان انجامید، ولی در نهایت با تبلیغات فراوان جلساتی برگزار شده و تعدادی را تشویق به ثبت‌نام در «سامانه کارا» نمودند.

نویسنده این مطلب، از ابتدای کار در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نموده و چون فعالیت این‌جانب کشاورزی روستایی محسوب می‌گردد، به اداره جهاد کشاورزی فرستاده‌شدم.
متأسفانه یا خوشبختانه مسئولی که باید درخواستم را امضا کند، به مدت یک هفته برای مبارزه با مگس میوه، به مأموریت رفته بود و ناچار شدم پس از دو بار مراجعه حضوری، و ده‌ها بار تماس تلفنی بدون نتیجه، تا اتمام دوره صبر کنم.

به‌هرحال پس از امضا و انجام امور مربوط به ثبت درخواست و غیره، به مجمع امور صنفی، و از آن‌جا به شورای بخش قمصر و بخشداری رفته، و پس از مدتی رفت‌وآمد با پرداخت هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۵۰ هزار تومان بابت عوارض سطح! و دریافت تأییدیه داشتن اراضی کشاورزی، به جهاد کشاورزی و تکمیل پرونده، و به مجمع امور صنفی بازگشته و موفق به دریافت مجوز کشاورزی شدم!

مستندات مالکیت اراضی کشاورزی که به نام این‌جانب در جهاد کشاورزی موجود بود، و ثبت املاکی که در جهاد سابقه داشت، ملاک نبود، و برای دریافت وام اشتغال باید جواز کسب داشته باشم! اگر اسم این کار کاغذبازی نیست؛ چیست؟

برای این‌که وارد جزئیات نشده و وقت خواننده گرفته نشود، به‌طور خلاصه باید بگویم که این دوره نزدیک یک ماه وقت و هزینه رفت‌وآمد به جهاد کشاورزی، مجمع امر صنفی، شورای بخش و پرداخت ۲۵۰ هزار تومان بابت عوارض سطح به شورای بخش قمصر را به این‌جانب تحمیل کرد.

این نکته آن‌جا جالب‌توجه خواهد شد که یادآور شود، قانوناً هر نوع فعالیت کشاورزی از مالیات معاف است و درحالی‌که این قانون برای حمایت از کشاورزی و کشاورزان تصویب شده است، وضع عوارض سطح خود نوعی تعارض با قانون و تخلف از اراده قانون‌گذار است. اگر قرار باشد با تغییر نام، هزینه کارهای کشاورزی و زندگی کشاورز بالابرده شود، چه تفاوتی خواهد کرد «عوارض سطح» باشد یا مالیات؟

بگذریم، بیش از یک ماه وقت و هزینه‌ای قابل‌توجه مصرف‌شده و ملزم شدم برای دریافت جواز کسب نیز یک‌صد هزار تومان بپردازم!

روز گذشته، پس از یک ماه دوندگی و صرف هزینه به اداره جهاد کشاورزی مراجعه کردم و با ارائه جواز کسبی که هنوز جوهر آن خشک نشده‌بود، درخواست راهنمایی برای ادامه ماجرا را نمودم!

فکر می‌کنید چه جوابی گرفتم؟!

«سامانه کارا بسته شده است و باید تا شروع ثبت‌نام صبر کنید!»

حال من ماندم و یک جواز کسب غیرضروری! که هزینه و وقتم را صرف آن کرده‌ام! شما فکر می‌کنید چند اداره این‌چنین شهروندان را به بازی گرفته و در نهایت بدون هیچ‌گونه پاسخ‌گویی و کسب نتیجه‌ای رها می‌کنند؟
منبع کاشان نیوز ـ امضا‌ء محفوظ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.