کنفرانس بین‌المللی در قمصر برگزار می‌شود

کاشان فردا ـ‌ دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی گل محمدی گفت: 50 مقاله علمی از پژوهش‌گران سراسر کشور در قالب سخنرانی، پوستر و کارگاه آموزشی در این همایش ارائه شده و آخرین دستاوردهای علمی و فعالیت‌های مرتبط با گل محمدی به‌نمایش درخواهد آمد.

سعید معصوم، هدف از برگزاری این همایش را ارائه تجربیات علمی پژوهش‌گران، استفاده از فناوری‌های نوین برای رونق هر چه بیشتر صنعت اسانس گل محمدی، معرفی این محصول به جهان و احیای این صنعت بومی با ارائه راه‌کارهای علمی و آخرین دستاوردها عنوان کرد.

 

وی عنوان کرد: به‌رغم تلاش کشاورزان برای تولید گل محمدی، این محصول با بهایی بسیار ارزان به سایر کشورها صادر می‌شود که باید محصول با فراوری مناسب و بهایی منطقی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

 

به گزارش ایرنا، نخستین کنفرانس بین‌المللی گل محمدی تا 14 آبان به میزبانی پژوهش‌کده اسانس‌های طبیعی شهر قمصر از توابع کاشان برگزار می‌شود.

دومین، سومین و چهارمین همایش بین‌المللی گل محمدی در سه سال آینده به ترتیب در استان‌های کرمانشاه، فارس، کرمان و همچنین یکی از کشورهای اسلامی ترکیه، بلغارستان، سوریه یا عراق برگزار خواهد شد.

گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز بومی ایران است که مقاومت بالایی در برابر کم‌آبی داشته و پیشینه پرورش آن به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد.

 

مزارع گل محمدی به صورت عمده از جمله در استان‌های اصفهان، فارس، مرکزی، سمنان، کرمان و آذربایجان‌شرقی است.

 

میمند و داراب از جمله شهرستان‌های دارای بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور هستند و بهترین و با کیفیت‌ترین گل محمدی در مزارع گل سرخ کاشان در بخش‌های برزک، جوشقان قالی، نیاسر و قمصر برداشت می‌شوند.

کاشان با 9 هزار و 500 تن محصول از 2 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت، بیشترین میانگین تولید گل محمدی در کشور را دارد و سالانه نزدیک به 15 هزار تن گلاب مرغوب و 2.2 تن اسانس طبیعی در یک هزار و 600 کارگاه سنتی و 28 واحد صنعتی این شهرستان تولید می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.