صندلی‌هایی که در هفته کتاب کاشان خالی ماند

کاشان فردا ـ  امروز شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات عرصه فرهنگی شهر رقم خورد، اما در حالی این برنامه‌ها اجرا شد که برای رسانه‌ی کاشان و خبرنگاران هیچ جایگاهی نبود.

روز قبل از این مراسم برخی خبرنگاران را با پیامک و برخی را ساعت ۱۲ شب در فضای مجازی از این مراسم مطلع کردند.

امروز ساعت ۱۱ صبح که جزء برنامه اعلام‌شده باید افتتاح نمایش‌گاه آثار برگزیده اولین مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب در نگارخانه سهراب سپهری سرای عامری‌ها کاشان انجام می‌شد و خبرنگاران کاشان رأس ساعت تعیین‌شده در این سالن حضور داشتند، اما پس از ۲ ساعت و در نهایت به خوردن چند لیوان چای انجامید و برخی سالن را ترک کردند.

برای کاشان یکی از بهترین افتخارات فرهنگی پایتخت کتاب ایران است، اما زمانی که در تعامل و اطلاع‌رسانی این افتخار فرهنگی در شهرمان عاجز باشیم، آیا خواهیم توانست در مابقی اهداف این مراسم موفق باشیم؟

سؤالی که طی این چندین ماه برای بسیاری بی‌پاسخ بود که چرا هنوز پایتخت کتاب کاشان برای شهروندان ناآشناست را این‌جا می‌توان پاسخ داد که متأسفانه نادیده‌گرفتن خبرنگاران کاشان در چنین مراسمی و اکتفا‌کردن به چند بنر و عکس از طریق روابط عمومی‌ها و خبرنگاران پایتخت هیچ زمان نمی‌تواند حتی آشنایی با این نام فرهنگی را در شهر موفقیت‌آمیز کند حال دیگر نهادینه‌کردن فرهنگ کتاب‌خوانی داستان دیگری است که بماند.

فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان ساعت ۱۲ شب برخی خبرنگاران را از چنین مراسمی مطلع می‌کند این در حالی است که چنین برنامه‌هایی می‌طلبد تا با زمان‌بندی مناسب و اطلاع‌رسانی دقیق و هدف‌مند به‌ویژه بااهمیت قرار‌دادن خبرنگاران کاشان بیشترین بازخورد را داشته باشد.

و به گزارش یک منبع آگاه در جلسه انتظار دوساعته، خبرنگاران پایتخت قرار است که پوشش مراسم را داشته باشند و اما هیچ …

و اما این‌گونه است که از فعالیت‌های فرهنگی شهر فقط هزینه‌ها می‌مانند و بی‌خبری شهر و اما تبلیغات بی‌جهت و می‌شود داستان هر معرکه‌گیری تا این‌چنین بگویم که شایسته است برنامه‌های فرهنگی شهر را متناسب با فرصت‌های که به دست می‌آید اجرا و اطلاع‌رسانی کنیم.

کاشان پایتخت کتاب ایران شد اما هنوز از این نام و عنوان خاطره‌ای برجای ماندنی به دست نیامده است و ماهم هنوز نمی‌دانیم در فرهنگ شهر تا چه اندازه مؤثر خواهد بود و آیا بازهم همانند گذشته فقط و تنها نام این مراسم‌ در ‌گوشه‌ای خاک خواهد خورد؟ و مراسمی که هیچ به اعتبار و نام کاشان اضافه نکرد.

برخی نمی‌خواهند بپذیرند که خبرنگاران شهر می‌توانند در فرهنگ‌سازی شهر ابزاری توان‌مند باشند و هنوز برخی روابط‌عمومی‌ها به چند عکس و چند خط نوشته در پای عکس‌ها اکتفا می‌کنند.

اینجا شهر پایتخت کتاب ایران است اما هنوز نمی‌دانیم در شهر فرهنگی چه خبر است کاش می‌دانستیم و باور داشتیم که این‌چنین موفق نخواهیم بود.
زهرا جلوداریان ـ کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.