نجات‌بخشی درختان باغ فین و سامان‌دهی فضای سبز باغ

شست‌وشوی درختان باغ فینکاشان فردا ـ سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان، از طرح حفاظت و نجات‌بخشی درختان باغ فین و سامان‌دهی فضای سبز باغ فین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره مهران سرمدیان با اعلام خبر فوق افزود:شست‌وشوی درختان با صابون ارگانیک پالیزین، کاشت درختان میوه، ترمیم و حفاظت از درختان کهن‌سال آسیب‌دیده، آزادسازی طوقه درختان کهن‌سال از زیر فشار پیاده‌روها، تغذیه کلیه گونه‌های گیاهی از طریق محلول‌پاشی و استفاده در خاک با استفاده از کودهای شیمیایی و دامی، دفع آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز ، مهار درختان در معرض خطر، گل‌کاری فصلی، پلاک‌گذاری درختان باغ فین و عملیات طعمه‌گذاری موریانه از مهمترین اقدامات صورت‌گرفته در  این طرح است.

سرمدیان اضافه‌کرد: طرح حفاظت و نجات‌ بخشی درختان باغ فین و سامان‌دهی فضای سبز باغ در سال ۹۷ با اعتباری افزون بر ۵۲ میلیون تومان از اعتبارات ملی انجام شد.

به گفته وی، شست‌وشوی درختان با صابون ارگانیک پالیزین با هدف کنترل آفات گیاهی، حفظ طراوت و شادابی فضای سبز، حذف ذرات آلاینده و گرد و خاک، بهبود وضعیت سبزینگی و شادابی درختان و همچنین افزایش طول عمر مفید آن‌ها انجام شده است.

سرمدان ادامه داد: چیدن میوه درختان سرو به منظور رشد بهتر و حداکثری برگ‌ها و ریشه‌ها، بالابردن مقاومت درختان نسبت به تنش‌ها و کاهش بار اضافه شاخه‌ها و کمک به حفظ تعادل و جلوگیری از شکسته‌شدن آن‌ها از اقدامات زمان‌بر و مفیدی بود که امسال در برنامه کاری فضای سبز باغ قرار گرفت.

سرپرست مجموعه جهانی باغ تاریخی فین نیز گفت: متاسفانه در سنوات گذشته مفروش‌نمودن پیاده‌روهای باغ با استفاده از سنگ و سیمان همجوار با طوقه و تنه درختان که‌نسال صورت گرفته، که محدودیت زیادی برای زندگی درختان کهن‌سال ایجادکرده است.

باغ تاریخی فین کاشان در مجاور چشمه سلیمانیه با مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی کشور و در سال ۱۳۹۰ نیز به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.