کتاب‌خوانی و چالش‌های پیش‌رو

میزگرد کتاب‌خوانی و چالش‌های پیش‌رو در ایرناکاشان فردا ـ میزگرد «کتاب‌خوانی و چالش‌های پیش‌رو» شنبه ۲۶ آبان‌ماه ۹۷ با حضور مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگ و کتاب در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شهرستان کاشان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، «احسان محمدی» رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی کاشان، «مصطفی جوادی‌مقدم» رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و مولف طرح‌های پایتختی کاشان و «محمد نظافتی» از کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر در این میزگرد شرکت داشتند.

چند نفر از کارشناسان، استادان دانشگاه و فعالان حوزه چاپ و نشر به رغم هماهنگی های صورت گرفته، در این میزگرد حضور نیافتند.

کمبود فضای سرانه و جانمایی نامناسب کتاب‌خانه‌ها، کمبود اعتبار، فقدان احساس نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی، ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغ، قوانین دست و پاگیر، فقدان برنامه‌ریزی عملیاتی، کاهش سرمایه اجتماعی، هدر رفتن بودجه فرهنگی و توزیع نامتناسب اعتبارهای استانی از سوی کاشناسان این میزگزد به‌عنوان برخی از چالش‌های پیش‌روی کتاب‌خوانی عنوان شد.

همچنین استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین، توجه بیشتر به موضوع اطلاع‌رسانی و تبلیغ، ترغیب جامعه به کتاب‌خوانی به‌ویژه از دوره کودکی، لزوم بازنگری در قوانین، برنامه‌ریزی عملیاتی در حوزه فرهنگ و تخصیص اعتبارهای متناسب، تقویت هویت فرهنگی و توجه بیشتر به صنعت چاپ و نشر از جمله راه‌کارهای ارتقای سرانه‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی در کشور و از جمله کاشان، به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران مورد تاکید قرار گرفت.

کاشان که اسفند 96 به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد، با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر از 21 باب کتاب‌خانه عمومی نهادی و مشارکتی با 350 هزار جلد کتاب برخوردار است که بیش از 14 هزار نفر عضو دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.