کتاب‌خانه‌ها کتاب مناسب کودکان ندارند

کتاب و کتاب‌خانه و کودکانکاشان فردا ـ برگزیده چهارمین جشنواره روستای دوستدار کتاب گفت: پژوهش‌های علمی می‌گوید باید از همان دوران کودکی بچه‌ها را به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند کرد تا کتاب‌خوانی برای آن‌ها یک عادت شود.

سعیده‌سادات حسینی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر کتاب‌خوانی در خانواده عادت بزرگ‌ترها شود، می‌توانند از دوران کودکی فرزندان خود را نیز به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کنند به‌گونه‌ای که وقتی کودکی کتابی را خواند به والدینش بگوید که من یک داستان دیگر می‌خواهم.

وی افزود: وضعیت اقتصادی، مشغله کاری، رسانه‌ها و فضای مجازی از جمله عواملی هستند که مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان را به خود مشغول کرده و تا حد مؤثری جای کتاب و کتاب‌خوانی را گرفته‌اند.

مسئول کتاب‌خانه عمومی روستای سن سن تصریح کرد: توجه مادران به گفتن قصه برای فرزندان، می‌تواند هم کودک و هم مادر را به مطالعه علاقه‌مند کرده و زندگی آن‌ها را هدف‌مند کند و با این هدف، طرح مادران قصه‌گو را طی چهار سال گذشته در این روستا اجرا کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به اهمیت سازمان‌های مردم نهاد در اهداف توسعه‌ای جامعه، گفت: مسجد و حسینیه به عنوان تشکل‌های مردمی روستا می‌توانند برای تشویق افراد به‌خصوص کودکان و نوجوانان به مطالعه و عضویت در کتاب‌خانه‌ها، نقش مؤثری ایفا کنند.

برگزیده چهارمین جشنواره روستای دوستدار کتاب، گفت: مشکل اساسی جامعه این است که این روزها کمتر کسی برای تفریح کتاب می‌خواند و کتاب‌خانه‌ها کتابی مناسب کودکان ندارند. کتاب برای کودک نباید به عکس و تصاویر رنگی اکتفا کند، بلکه باید محتوای شاد و خوبی داشته باشد.

وی با بیان این‌که خانواده‌محوربودن مطالعه، یکی از ضرورت‌های ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه است اضافه‌کرد:  اجرای زنگ کتابخانه در مهد کودک با حضور مادران با این هدف پیگیری و اجرا شده است.

حسینی تأکید کرد: طرح پیوند مدرسه و کتاب‌خانه، زمینه‌ای برای همکاری مدرسه با کتاب‌خانه و فراهم‌کردن فرصتی برای بالابردن مطالعه کتاب‌های کتاب‌خانه در کنار مطالعه درسی دانش‌آموزان است که در روستای سن‌سن اجرا شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.