انور خامه‌ای درگذشت

کاشان فردا ـ  «انور خامه‌ای» نویسنده و مترجم و از قدیمی‌ترین فعالان سیاسی، سه‌شنبه ۲۹ آبا‌ن‌ماه در ۱۰۲، و به گفته خودش ۱۰۷ سالگی بر اثر کهولت سن و مشکلات ریوی درگذشت.

انور خامه‌‌ای
عکس از کانال تلگرامی خوابگرد

به گزارش کانال میرات فرهنگی کاشان، انور خامه‌ای فرزند «یحیی کاشانی»، از مجتهدان برجسته ایران بود.

دختر انور خامه‌ای در وصف پدر در مجله بخارا می‌نویسد: «نام پدرش شیخ یحیی کاشانی است که به او نام پدر مطبوعات را داده‌اند و او (شیخ یحیی) خواهرزاده «آیت‌الله غروی»_ از یاران امام خمینی در کاشان_ بوده و نوه دختری «ملامحمدحسین نطنزی» که او هم نوه «ملااحمد فاضل‌نراقی» است و فرزند «ملا محمدعلی کاشانی» بوده است.

خود شیخ یحیی کاشانی (پدرپدرم) کار‌های مهم بسیاری انجام داده است، از جمله از بنیان‌گذاران انقلاب مشروطیت بوده است و همچنین سردبیر روزنامه‌های مجلس و حبل‌المتین و ایران آن‌زمان بوده و در آن‌ها مقاله داشته است. فوت شیخ یحیی کاشانی ۱۸ اسفند ۱۳۰۸ می‌باشد که پدرم در آن‌زمان ۱۳ساله بوده است.»

او در دهه ۴۰ شمسی به اروپا رفت و در رشته اقتصاد و علوم اجتماعی تحصیلات خود را تا دکترا ادامه داد. همچنین در انستیتو روزنامه‌نگاری «دانشگاه فرایبورگ سوئیس» تحصیل کرده و دیپلم عالی روزنامه‌نگاری دریافت کرد. او یکی از پایه‌گذاران مطبوعات نوین در ایران و از مدیران نشریات رهبر، جهان‌ما و حجار بود.

نویسنده و مترجم، فعال سیاسی، آخرین بازمانده‌ی گروه ۵۳ نفر که هسته‌ی مرکزی «حزب توده» را تشکیل دادند و یکی از اعضای گروهی (خلیل ملکی، جلال آل‌احمد، فریدون توللی و…) بود، که در اعتراض به سیاست‌های کمیته‌ی مرکزی حزب توده از این حزب انشعاب کردند.

به‌ گزارش کانال تلگرامی خوابگرد، جز کتاب معروفش «تجدیدنظرطلبی از مارکس تا مائو» که بارها در فرانسه چاپ شد و شهرت بین‌المللی داشت و بعدها خودش آن‌را به‌فارسی هم ترجمه کرد، معروف‌ترین کتابش برای ما «خاطرات سیاسی» است در سه جلد. «خاطرات روزنامه‌نگار» و «سال‌های پرآشوب» هم از دیگر آثار اوست.

انور خامه‌ای صبح سه‌شنبه ۲۹ آبان در بیمارستان رجایی کرج درگذشت. طبق وصیت او جسدش به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برای انجام تحقیقات سپرده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.