کار تیمی، مهم‌ترین عامل موفقیت در توان‌بخشی و بازتوانی

دومین همایش ملی بازتوانی روانی، اجتماعی و شناختیکاشان فردا ـ مدیرگروه طب فیزیکی و توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: کار تیمی مهم‌ترین عامل موفقیت در توان‌بخشی و بازتوانی بیماران است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، «دکتر الهه میانه‌ساز» در دومین همایش ملی بازتوانی روانی، اجتماعی و شناختی در دانشگاه پزشگی کاشان گفت: هر خدمت و هر فعالیتی برای کاهش مشکلات بیماران توانبخشی باید به‌صورت زنجیره‌ای و با مشارکت و تعامل همه اعضای این زنجیره باشد.

وی، این تیم را شامل پزشک، داروساز، متخصصین تغذیه، مشاورین شغلی، مددکارهای اجتماعی، گفتاردرمان، فیزیوتراپیست و کاردرمان عنوان کرد.

دکتر مریم طباطبایی متخصص روان‌پزشکی نیز در این همایش گفت: در گذشته در مورد بیماری‌های روانی، تنها روی عوامل فردی تمرکز می‌شد، ولی از اواسط قرن 20 نقش جامعه در این راستا پر رنگ شد.

وی، ورود بیمار از بیمارستان به جامعه را مهم‌ترین مسئله در بازتوانی بیان کرد و افزود: استرس‌های محیطی روی سلامت روان افراد تاثیر می‌گذارد.

طباطبایی تصریح کرد: اگر افراد در محل زندگی خود، بومی نبوده و در دسته اقلیت‌ها قرار بگیرند، بار روانی استرس در سلامت روان آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، و راه پیش‌گیری جامعه در این افراد تامین رفاه آن‌ها است.

این روان‌پزشک با بیان این‌که افراد باید در یک محله به یکدیگر کمک کنند و ارتباط برقرار کنند،‌تاکید کرد: هرچه افراد توانایی تحمل تفاوت‌ها را در خود بالا ببرند، مواجهه با بیماری‌های روانی کمتر خواهند شد.

دکتر «فرناز اعتصام» روان‌پزشک و فلوشیپ سایکوسوماتیک نیز در این همایش گفت: بازتوانی روانی، اجتماعی و شناختی در سال‌مندان در ایران بسیار مهم است، زیرا طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2021 دو سوم جمعیت ایران سال‌مند خواهد بود.

وی تصریح کرد: طبق آمار 19 درصد جمعیت سال‌مند ما، دچار افسردگی و 5 درصد آن‌ها دچار افسردگی حاد هستند.

اعتصام ادامه داد: برای حل این مشکلات ابتدا باید نیازهای این سال‌مندان را شناسایی کنیم و آموزش‌های لازم، مانند راه‌های درست برقراری ارتباط، روش صحیح مصرف داروها، مراقبت از سلامت شخصی و راه‌های زندگی سالم را به آن‌ها آموزش دهیم تا به کاهش افسردگی آن‌ها کمک کنیم.

دومین همایش ملی بازتوانی روانی، اجتماعی و شناختی یکم و دوم آذرماه ۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.