جشنواره‌های فرهنگی هنری، گامی به سوی شهر خلّاق

محمد نظافتی مدیرعامل خانه تئاتر کاشان شدکاشان فردا ـ محمد نظافتی/ در گذشته شهرها با تعداد کارخانه‌های بزرگ و کارگاه‌های صنعتی شناخته می‌شدند، اما امروزه مساله تغییر کرده است، توجه به ارزش‌های فرهنگی و محیط‌زیست جایگزین‌های مناسبی برای نگاه کالبدی به شهرها شده‌اند.

یونسکو از سال ۲۰۰۴ اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ی جهانی شهرهای خلّاق کرده که هدف آن «رسیدن به شهرها و مناطق انسانی فراگیر، امن، تاب‌آور و پایدار» با تمرکز بر فرهنگ، هنر و خلاقیت است.

در شهرهای جدید دیگر کارخانه‌های صنعتی افتخار نیستند، و به‌جای آن، هنرمندان و رسانه‌های خلاق از اهمیت زیادی برخوردارند.

جشنواره‌ی ملی تئاتر مهر کاشان از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در تبدیل‌شدن کاشان به یک شهر خلّاق، و ورود به شبکه‌ی جهانی شهرهای خلاق (با افزایش مشارکت شهروندان در فرایند مدیریت شهری) نقش‌آفرین باشد.

البته دست‌یافتن به این مهم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است، که به نظر نگارنده با انسجام بیشتر مدیریت شهری و تشکیل یک گروه توان‌مند از صاحب‌نظران و کارشناسان خبره می‌توان کاشان را به جایگاه اصلی‌اش بازگرداند.

این پتانسیل در کاشان وجود دارد و این شهر در زمره‌ی شهرهایی‌ست که می‌تواند به سرعت به دوران شکوهش بازگردد.

با نگاهی به تاریخ و پیشینه‌ی فرهنگی کاشان، در می‌یابیم که جان‌مایه‌ی اصلی این شهر، «هُنر» و «دانش» است، مفاهیمی که امروز شاید برای ما بیگانه باشند و یا شاید در هیاهوی سیاست و سیاست‌زدگی گم شده باشند، اما درکلام بزرگان ایران‌زمین دوران اوج و شکوه این خاک هنرخیز هرگز فراموش نمی‌شود ،آن‌جا که صائب تبریزی می‌فرماید:

این همه گوهر ز دریای معانی بر کنار / صائب از شوق سخن‌سَنجانِ کاشان آورد

به هر روی رویکرد جدید مدیریت شهری در جهان بر پایه‌ی مشارکت شهروندان و با محوریت حوزه‌های فرهنگی و هنریست به شرط آن‌که مجموعه‌ی مدیریت شهری بسترهای لازم برای حضور هنرمندان و فرهیختگان و اندیشمندان و به تبع آن افزایش مشارکت شهروندان را فراهم آورند و سخن پایانی این‌که:

«دهان زخم انسان معاصر باز است تا با سوزنِ هنر همین عصر ـ نه هنر دیروز ـ دوخته شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.