از حبیب‌اله طُریحی منجم آماتور در دانشگاه کاشان تجلیل شد

حبیب‌اله طریحی اخترشناس آماتور کاشانکاشان فردا ـ در آیینی در رصدخانه دانشگاه کاشان از «حبیب‌اله طریحی»، پیش‌کسوت نجوم آماتوری کاشان تجلیل شد.

به گزارش دانشگاه کاشان، «حبیب‌اله طُریحی» زاده 1335 کاشان، از کودکی کنجکاو، و از ابتدای دهه چهل علاقه‌مند نجوم‌شده و فعالیت خود را در این راستا آغاز کرد.

طریحی تبلیغات برای سفر به کره ماه و مطالعه کتاب‌های «آیزاک آسیموف» را از عوامل ایجاد انگیزه در این مسیر می‌داند. او از ابتدای دهه ۵۰ همکاری با آموزش و پرورش کرج و تدریس نجوم را به‌صورت غیر رسمی آغاز می‌کند.

دیپلم علوم طبیعی، کاردانی مکانیک و کارسناسی تکنولوژی آموزشی، راه را برای ذهن جست‌وجوگر وی هموار ساخت، تا بیشتر به مطالعه و تدریس دانش ستاره‌شناسی بپردازد.

با انتقال به آموزش و پرورش کاشان از ابتدای دهه ۶۰ به توسعه نجوم آماتوری در منطقه کاشان پرداخت. برجسته‌ترین فعالیت‌های طریحی، ساخت تلسکوپ‌های شکستی از نوع تلسکوپ گالیله و آموزش روش ساخت آن به دانش‌آموزان و راه‌اندازی آسمان‌نما در کانون جوانه‌ها و کانون الزهرای کاشان بوده است.

نگارش چندین مقاله با موضوعات: شناخت صورت‌های فلکی، سیارات منظومه خورشیدی و بررسی امکان وجوت حیات در سایر کرات از دیگر فعالیت‌های اوست. طریحی طی سال‌ها تدریس دروس فیزیک و زمین‌شناسی در سطح دبیرستان توانسته است دانش‌آموزان زیادی را به دانش اخترشناسی علاقه‌مند نماید.

این علاقه‌مندی به‌سادگی در منطقه کاشان و آران و بیدگل قابل مشاهده است. تعدادی از شاگردان ایشان از جمله پایه‌گذاران «انجمن نجوم سپهر کاشان» در سال 1381 بوده و اکنون از مربیان نجوم آماتوری منطقه شمال استان اصفهان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.