کشف نمونه منحصربه‌فرد دستکند‌ زیرزمینی در اردستان

کشف دستکند زیرزمینی در اردستانکاشان فردا ـ مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از کشف نمونه‌ای منحصر‌به‌فرد از دستکند‌های زیرزمینی در اردستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، فریدون اللهیاری گفت: باستان‌شناسان چند روز پیش دستکندهایی شامل چند راهروی دسترسی، پایاب قنات تاریخی الرها و تالاری بزرگ همراه با غرفه‌هایی به ابعاد یک‌ونیم در 2 متر در عمق زمین در زیر محلات قدیمی از جمله ابالی، کبودان، رامیان، فهره و مون از اوایل دوره اسلامی در این شهرستان کشف کرده‌اند.ن

الهیاری افزود: در تالار بزرگ، طاقچه‌هایی با تزیینات سنگی برای قراردادن چراغ‌های پیه‌سوز، تعداد قابل‌توجهی سفال منقوش خردشده کشف و بر اساس شواهد علمی در دهه پنجاه خورشیدی کاوش جدید در طبقات زیرین این محلات تاریخی آغاز شده است.

وی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، این دستکندهای تاریخی در عمق زمین و از زیر محلات تاریخی این شهر از جمله ابالی آغاز شده و به طول 5 کیلومتر تا محله تاریخی مون ادامه می‌یابد.

گفته می‌شود در بررسی کارشناسان باستان‌شناسی مشخص‌شده این دستکندها با کاربری پناه‌گاه یا پایاب قنات الرهاء در نزدیکی قنات باستانی ارونه با حدود سه هزار سال قدمت استفاده می‌شده است.

قدمت شهر اردستان در شمال شرقی استان اصفهان به دوران هخامنشیان می‌رسد.

وجود برخی بناهای تاریخی همچون مسجد جامع اردستان همچنین قنات جهانی دوطبقه مون نشان دهنده قدمت تاریخی اردستان در فلات مرکزی ایران است. قنات مون به عنوان عجیب‌ترین و تنها قنات دو طبقه جهان در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۵ در اجلاسیه استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید، و پرونده ثبت جهانی مسجد جامع این شهرستان در دست بررسی است.

از جمله معروف‌ترین مناطق تاریخی شهرستان اردستان می‌توان به شهرهای تاریخی زواره و مهاباد اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.