بناهای تاریخی را خراب و به شکل زننده‌ای بازسازی می‌کنند

بلوار نماز کاشانکاشان فردا – یک پژوهشگر مرمت بنا و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، می‌گوید: متأسفانه بناهای مهمی در کاشان تخریب و به‌طرز زننده‌ای بازسازی شده‌اند.

به گزارش کیوسک به نقل از نوآوران، حمیدرضا جیحانی با بیان این‌که پژوهش «الگوی حفاظت و مرمت شهری کاشان» بر اساس شناخت مشکلات و چالش‌های موجود حفاظت شهری تعریف شده است، هدف آن را تعریف چهارچوبی می‌داند که بر اساس آن بتوان از محدوده‌ی تاریخی کاشان حفاظت کرد.

این پژوهشگر به طور مشخص به دو تجربه‌ی خیابان نماز و خیابان باب‌الحوائج کاشان اشاره کرد و افزود: در اولی، محدوده‌ای مملو از خانه‌های تاریخی تخریب شد تا مشکل ترافیکی که وجود نداشت، حل شود و دومی که در نزدیکی و به‌موازات بازار ساخته شد، خواسته یا ناخواسته، تضعیف گذر بازار و تخریب بستر شهری را به دنبال داشت.

جیحانی وضعیت درون محله‌های تاریخی را بهتر از میادین اصلی ندانست و گفت: بناهای‌مهمی مانند بقعه «حبیب بن موسی»، مقبره «محتشم»، زیارت «درب زنجیر»، حسینیه «ام‌البنین» و حسینیه «سرفره» تخریب و به‌طرز زننده‌ای بازسازی شدند. البته انبوه خانه‌هایی وجود دارند که بر اساس دستورالعملی عام در هر کجا ممکن است ساخته شوند.

این استاد دانشگاه، علت را در مجموعه‌ای از عوامل مانند توسعه‌ی نامتوازن و بدون توجه به ارزش‌های شهری، تعطیلی اقتصاد محلی شهرهای تاریخی، مهاجرت و همچنین متعهدنبودن برای حفظ میراث شهری دانست و اظهارکرد: علاوه بر این، مشکلات و مسائل دیگری نیز وجود دارد که ریشه در عدم فهم دقیق موضوع حفاظت شهری دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.