شهر زیرزمینی نوش‌آباد در آستانه فراموشی و تخریب است

حسن محمودی در ورودی شهر زیر زمینی نوش‌آبادکاشان فردا – حسن محمودی داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته کارگردانی که هفته گذشته از شهر زیرزمینی نوش‌آباد دیدن کرده،‌در مطلبی تاسف‌بار در اینستاگام خود نوشته که این معماری دستکند بی‌نظیر به طرز اسف‌انگیزی دستخوش فرسودگی، فراموشی و تخریب است.

محمودی نوشته: «چه اصراری در سهل‌انگاری‌مان برای تخریب فرصت‌ها و مجال‌های خوب داریم؟ شهرزیرزمینی نوش‌آباد، از عجایب بجای مانده از سالیان دور مردمان کویر است. قدمت این بنای جهانی منحصربه‌فرد به بیش از اسلام برمی‌گردد. نوش‌آباد پایتخت صادرات و حکومت انوشیروان در دوره‌ی ساسانیان بوده است؛ اما به طرز اسف‌انگیزی بافت قدیمی آن دستخوش فرسودگی و تخریب و فراموشی است.

هزار و پانصد سال این شهر اویی رازی سربه‌مهر بوده است و این سال‌ها با کشفش، قیافه‌ی نوش‌آباد هم دگرگون خواهد شد. توریست به این‌جا پایش باز می‌شود و زودتر از گردشگر هم کاسبان از راه می‌رسند. بافت قدیمی را به‌سرعت تبدیل به بازار مکاره‌ای برای عرقیجات صنعتی فروشی می‌کنند و متأسفانه سودجویی از مراقبت پیشه می‌گیرد.

اینجا بزرگ‌ترین دستکند جهان است و در عمق بیست‌وچند متری هیچ‌گونه مشکلی به لحاظ تنفس پیدا نمی‌کنید. مردمان عهد انوشیروان قانون پاسکال را و ده‌ها ترفند مهم دفاعی را به‌خوبی می‌دانسته‌اند و بکارش بسته‌اند. آب‌انبار اینجا یک‌میلیون و نیم گنجایش دارد که نشان از مدیریت هوشمندانه در ذخیره آب دارد. متأسفانه نه‌تنها فکری به حال فاضلاب خانه‌های موجود برای عدم تخریب شهر زیرزمینی نشده است، بلکه با بی‌تدبیری، ساختمان‌های جدید نیز بر این میراث ارزشمند در حال ساخت است.»

حسن محمودی پنج‌شنبه گذشته برای شرکت در برنامه نقد کتاب «تاخون» مهمان انجمن نویسندگان هزار افسانه شهرزاد کاشان بود.

کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.