سد معبر و بی‌مهری با کودکان توان‌یاب

مرضیه گیلاسیکاشان فردا – سد معبر و بی‌مهری با کودکان توان‌یاب.

طبق قانون، شهرداری‌ها موظف‌اند از معابر به‌عنوان ملک عمومی حفاظت کرده، آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به معابر عمومی که حق طبیعی هر شهروندی است، جلوگیری نمایند.

اما به نظر می‌رسد قوانین «رفع سد معبر» شهرداری پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد، که برای مشکل پیش‌آمده برای کودکان توان‌یاب «موسسه توان‌بخشی نگار عصر» و خانواده‌های آنان هیچ‌گونه اقدام پیشگیرانه و یا اعمال محدودیت از سوی شهرداری انجام داده نشده و متأسفانه این سازمان اقدام به صدور مجوز برای ساخت‌وساز وسیع و گسترده مقابل ساختمان این موسسه توان‌بخشی در خیابان شهید بهشتی، کرده است.

بدون این‌که شرایط خاص توان‌یابان را مدنظر داشته باشد و محدودیت‌های ویژه‌ای را برای رعایت حال این کودکان و خانواده‌های آن‌ها در هنگام صدور مجوز ساخت‌وساز اعمال کند.

در مورد ساختمان‌سازی قانون می‌گوید؛ عملیات ساختمانی نباید فضای عمومی را به اشغال خود درآورد و تنها با کسب اجازه از شهرداری می‌توان از یک‌چهارم فضای پیاده‌رو یا حتی فضاهای هوایی استفاده کرد تا مزاحمتی برای سایرین ایجاد نشود و اگر بیش از این اندازه شد، شهرداری موظف است با این افراد برخورد کند.

در ساخت‌وساز یادشده، تمام عرض کوچه‌ای که موسسه توان‌بخشی در آن واقع‌شده با جرثقیل غول‌پیکری مسدود شده است که مانع عبور و مرور به داخل کوچه شده است و خانواده‌ها و راننده سرویس‌ها باید از همان ابتدای کوچه ماشین را رها، و کودکان توان‌یاب را تا لب در موسسه که انتهای کوچه هست، همراهی کنند و بعضاً برخی از آن‌ها را کول یا بغل کنند!

البته ردشدن از باریکه‌ای که در کنار جرثقیل باقی‌مانده، به حدی وحشتناک است که شاید از عهده نگارنده متن خارج باشد!

نجمه بهشتی، مدیر موسسه توان‌بخشی نگار عصر، به خبرنگار کاشان نیوز گفت: «حدود سه ماه است که عملیات ساختمانی در ورودی کوچه آغازشده و مشکلات زیادی را برای توان‌یابان ایجاد کرده است. از آنجایی‌که اکثر این کودکان دچار بیش‌حسی هستند، صداهای زیاد تولیدشده در هنگام ساختمان‌سازی، کودکان را بی‌قرار و روند آموزش آن‌ها را مختل کرده است و متاسفانه زمان‌هایی که جرثقیل تمام عرض کوچه را بسته، عبور و مرور بسیار با مشکل همراه است.»

بهشتی خاطرنشان کرد: «به پیمانکار چندین‌بار تذکر داده‌شده که ترتیبی اتخاذ کند کودکان توان‌یاب و خانواده‌هایشان کمتر دچار مشکل شوند، ولی متأسفانه ترتیب عمل نداده‌اند. برای ایجاد سدمعبر هم به نیروی انتظامی مراجعه کردیم، گفتند شهرداری در این خصوص باید رسیدگی کند و نامه‌نگاری هم به شهرداری انجام‌شده ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است!»

دخالت مسقیم شهردار
خبرنگار کاشان نیوز با تماس تلفنی با شخص شهردار مشکل پیش‌آمده را با وی مطرح و تقاضای پیگیری و رفع مشکل کرد. خوشبختانه با درایت شهردار و اعزام سریع مسئول مربوطه به محل ساختمان، پیمانکار متعهد شد که آخرین روزی است که کوچه با چرثقیل بسته ‌شده و دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

این مساله که پیش‌تر از راه قانونی و با شکایت مسئولان موسسه به شهرداری منطقه پیگیری شده بود، تنها با ورود شخص شهردار و ارتباط رسانه رفع شد. این اتفاق بیانگر کم‌توجهی مسئولان مربوطه نسبت به شکایات مردم است. حال چند پرسش مطرح می‌شود که لازم است مسئولان شهری به آن توجه کنند.

چرا شکایت‌ در شهرداری نباید از مسیر قانونی خود طرح و رفع‌ورجوع شود و نهایتا رسانه و شخص شهردار پادرمیانی کنند؟

آیا اساساً شهرداری برای صدور مجوز ساختمان‌سازی، نباید با توجه به آسایش همسایگان و همچنین در جوار موسسات با مراجعان خاص، نظارت و حساسیت بیشتری داشته باشد؟

نقش شهرداری در توسعه شهر برای دسترسی مناسب معلولان و افراد با محدودیت حرکتی چیست؟

قانون برای جلوگیری از آلودگی صوتی عملیات ساختمانی در جوار موسسات آموزشی کودکان و مدارس، تدبیری نیندیشیده است؟

مرضیه گیلاسی – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ دوچرخه‌سواری بانوان و عفت عمومی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:         https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.