ارشاد کاشان الفبای جغرافیا را نمی‌داند

لیست ۱۰ روستای شایسته تقدیر در پنجمین جشنواره روستای دوستدار کتابکاشان فردا – در محافل کاشان و کاشانی‌ها، وقتی بحث استان‌شدن این شهرستان، می‌شود یکی از فامیل با این مثال که لاستیک تراکتور را نمی‌شود زیر پراید انداخت، صراحتا می‌گوید سال‌ها با استان‌شدن فاصله داریم و برای توجیه حرفش مثال‌های عینی می‌آورد.

مطمئنا مثال‌های او چیزی از ارزش‌های پراید و یا شهرستان کاشان کم نمی‌کند و اصلا بحث سنجش ارزش نیست، موضوع قد و قواره است که پراید و لاستیک تراکتور و همچنین کاشان و موقعیت استان‌شدن را با هم قابل قیاس نیستند.

با این وصف، این تنها کاشان نیست که دنبال عبای غیر از سایز خودش می‌گردد، بعضی از شهرهای اطراف هم هستند که به‌خاطر شهرت و شاید هم اندکی پول بیشتر، سطح خود را بزرگ یا کوچک می‌کنند.

اخیرا با خبر شدیم شهر مشکات جز سه روستای برتر استان اصفهان بوده که به پنجمین جشنواره «روستای دوستدار کتاب» راه یافته و جز ۱۰ روستای شایسته تقدیر قرار گرفته است.

قبل از پرداختن به این‌که «مشکات» را که در ردیف شهر قرار می‌گیرد، اگر کم ولی حتما از یک روستا، بودجه بیشتری دارد، در یک جشنواره خود را به اسم روستا معرفی می‌کند؛ مقصر بدانیم، ببینیم جشنواره «روستای دوستدار کتاب» چیست؟

جشنواره روستای دوستدار کتاب، برنامه‌ای است که از ۱۳۹۳ زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد هر سال در اسفندماه برگزار می‌شود.

هدف این جشنواره حمایت از اقدامات انجام شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در آن‌هاست.

بر این اساس هرسال تعداد بالایی روستا از سراسر کشور، فعالیت‌های فرهنگی و طرح و برنامه‌های خود را در قالب یک کتاب برای دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌کنند، و آخر با توجه به خاص و متفاوت‌بودن طرح‌ها ۲۰ روستا نامزد می‌شوند که از بین آن‌ها ۱۰ روستا انتخاب می‌شوند و یک روستا نیز به عنوان روستای برتر برگزیده می‌شود. آن ده روستا هم در لیست شایستگان تقدیر قرار می‌گیرند.

با این توضیح هر کس خبر حضور شهر «مشکات» در جشنواره روستایی را بشنود، متوجه می‌شود که خطایی در کار بوده، قضاوت در سهو و یا عمد بودن  آن‌را به اهلش واگذار می‌کنیم.

این‌که مخاطبین این جشنواره یعنی روستاهای واقعی از شنیدن این مدل خطاها چه فکری پیش خود می‌کنند، هم جای تامل دارد و اداره ارشاد و فعالین فرهنگی شهر مشکات باید جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشند!

در این که جشنواره «روستای دوستدار کتاب» یک مسابقه است و ماهیت مسابقه طوری است که هرکس قوی‌تر باشد، برنده است و این‌که هر شهری بخاطر وسعت جغرافیایی و میزان سرمایه انسانی و اقتصادی از هر روستایی قوی‌تر است شکی نیست،

ولی سوال اینجاست که آیا هر شهر دیگری می‌توانست در این مسابقه شرکت کند، مثل برزک یا نیاسر؟ و این‌که چه‌طور مسابقه‌ای که ان‌قدر هزینه و تبلیغ در کل کشور دارد، در هنگام ارزیابی و قضاوت تا این حد سطح پائین برگزار می‌شود؟

و سوال آخر؛ اصلا فرض بگیریم داوران محترم که دبیرخانه جشنواره تاکید کرد با وسواس و در چند مرحله قضاوت می‌کنند؛ خیلی مشغولیت ذهنی داشتند و این خطا را انجام داده‌اند، طرح این شهر که از فیلتر اداره فرهنگ و ارشاد کاشان و سپس اصفهان رد شده، حاصل سهل‌انگاری بوده یا دلیل دیگری داشته است؟

در آخر باید بگویم ‌این‌که این یادداشت در برگزاری جشنواره در سال‌های آینده تاثیری داشته باشد یا خیر خیلی اهمیت ندارد، اما به همه فعالین محترم فرهنگی در سرتاسر روستاهای ایران که به دور از قیل و قال برای با فرهنگ‌ترشدن جامعه خود قدم بر می‌دارند، توصیه می‌کنم به جشنواره‌های پوشالی این‌چنینی که جز رزومه‌سازی برای مسئولین ارزش دیگری ندارد، بهایی ندهند، حتی اگر اندک، ولی به هنرنمایی خود در عرصه فرهنگ ادامه دهند.

فاطمه حسن‌زاده
کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.