«نوش‌آباد»، «اَنوش‌آباد» یا «شهر انوشیروان»

دکتر محمد مشهدی عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشانکاشات فردا  – «نوش‌آباد»، «اَنوش‌آباد» یا «شهر انوشیروان».

نام نوش‌آباد را باید از نام اصلی و قدیمی آن یعنی انوش‌آباد جست‌وجو کرد. در متون قرن سوم، چهارم و ششم هجری از این شهر به عنوان انوش‌آباد یاد شده است.

در شمالی‌ترین نقطه اصفهان، شهری است که نامش را از ریشه انوشه به معنی بی‌زوال و جاویدان گرفته و آن را جایی خوش و خرم با روان جاویدی توصیف کرده‌اند و مردمانش می‌گویند آنگاه که سیلک باستانی در آتش سوخت، ساکنان آن به نقاطی روانه شدند که در تاریخ به چهل‌حصاران موسوم شد و یکی از آن چهل‌گانه‌ها را، امروز به نام نوش‌آباد می‌شناسند.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان به ایسنا گفت: کتاب تاریخ قم در سال 378 هجری قمری از حسن نراقی، روایت کرده است که «یکی از اکاسره(پادشاهان) ساسانی از آن ناحیه بگذشت، به چشمه‌ای که آنجاست فرود آمد و آن چشمه و موضع را خوش یافت. بفرمود تا به آنجا دیهی(روستایی) بنا کنند که آن را انوش‌آباد نام نهادند.»

محمد مشهدی نوش‌آبادی، افزود: شهر نوش‌آباد از جمله مناطق باستانی و تاریخی استان اصفهان است که وجود ده‌ها اثر تاریخی در این شهر از دوره‌های سلجوقی، مغول، صفویه و قاجار این ادعا را به اثبات رسانده است.

وی افزود: وجه تسمیه نوش‌آباد را باید از نام اصلی و قدیمی آن یعنی انوش‌آباد جست‌وجو کرد. در متون قرن سوم، چهارم و ششم هجری از این شهر به عنوان انوش‌آباد پایتخت انوشیروان پادشاه ساسانی یاد شده است.

نویسنده کتاب نوش‌آباد، دیار کهن تصریح کرد: در تذکره زیارت‌گاه‌های نوش‌آباد و همچنین تذکره امام‌زاده محمد هلال (ع ) آران و بیدگل، منطقه نوش‌آباد با عنوان‌هایی مثل دارالخلافه انوشیروان، دارالملک انوشیروان، پایتخت خاقان انوشیروان و شهر انوشیروان نام برده شده است.

مسجد علی نوش‌آباد

مشهدی نوش‌آبادی ادامه داد: کتاب تاریخ کاشان، نوشته عبدالرحیم کلانتر ضرابی، در سال ۱۲۸۸ هجری قمری، اطلاعات قابل قبول و مستند در تاریخ و جغرافیای شهر نوش‌آباد و آبادی‌های اطراف آن به دست می‌دهد.

وی گفت: در دیوان ابوالرضا راوندی، شاعر و فقیه شیعی دوره سلجوقی نیز از آبادی نوش‌آباد یاد شده است و بابا افضل کاشانی از حکیمان و عرفای بزرگ دوره مغول در مکتوبات خود نشانه‌های تاریخی و فرهنگی نوش‌آباد را معرفی کرده است.

رییس مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان افزود: نوش‌آباد در اوایل دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، چنان‌که “ابن رسته” در کتاب الاعلاق النفیسه در سال 290 هجری، از انوش آباد به عنوان یکی از منزلگاه‌های راه باستانی ری و اصفهان یاد می‌کند که پل اسحاق‌آباد، یادگار این مسیر مهم تاریخی است.

نوش‌آباد از جمله مناطق تاریخی است که با بیش از یکصد اثر تاریخی و میراث معنوی، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد که از جمله آن‌ها: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان، مسجد جامع و مناره بلند آن، قلعه خشتی سیزان از دوره سلجوقی، مسجد امام علی از دوره ایلخانی، آب انبارهای دوره صفویه، پل اسحاق‌آباد، قلعه‌های شجاع‌آباد، فیض‌آباد و مورچان را می‌توان نام برد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.