خوشحالیم که توانسته‌ایم در فرهنگ خانواده‌ها موثر باشیم

ملیحه‌سادات بهشتی‌نژاد هستم مسئول کتاب‌خانه عمومی علی ابن امام محمد باقر (ع) فینکاشان فردا – به مناسبت سال‌روز تاسیس نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، عامرنیوز با مسئول کتاب‌خانه عمومی علی ابن امام محمد باقر (ع) گفت‌وگو کرده که کاشان فردا آن‌را بازنشر می‌کند:

خودتان را معرفی بفرمایید:
ملیحه‌سادات بهشتی‌نژاد
هستم، کارشناس‌ارشد کتاب‌داری از دانشگاه اصفهان با حدود ۲۹ سال سابقه، در حال حاضر در کتاب‌خانه عمومی علی ابن امام محمد باقر (ع) فین فعالیت می‌کنم.

کتاب‌خانه علی ابن امام محمد باقر (ع) از چه سالی شروع به فعالیت کرد؟
این کتاب‌خانه از سال ۱۳۸۶ شروع بکار کرده و من از سال ۱۳۸۸ به این مجموعه وارد ‌شده‌ام. در حال حاضر این کتابخانه با چهار نیرو به صورت دو شیفت در حال فعالیت است.

چه تعداد عضو، چند عنوان کتاب و چند جلد کتاب دارد؟
کتاب‌خانه حدود دو هزار نفر عضو دارد و ۱۶ هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف در دسترس اعضا و اهالی قرار دارد. در سال ۸۸ درجه ۹ بوده و در سال ۹۱ به درجه ۵ ارتقا پیدا کرده‌است و بخش‌های اختصاصی و مجزا همچون کودک و نوجوان، کاشان‌شناسی، و مخزن اصلی دارد.

کتاب‌خانه چه عناوین برتری به دست آورده است؟
در سال ۹۱ به درجه ۵ ارتقا یافته است. در سال ۹۵ به عنوان مسئول نمونه استان اصفهان و در سال ۹۶ بعنوان کتاب‌خانه نمونه معرفی شده ست.

کتاب‌خانه شامل چه بخش‌هایی هست؟
بخش مجلات: بخش نشریات به‌صورت قفسه باز، بخش جست‌وجو: این بخش با در اختیار قراردادن یک سیستم رایانه کاربر قادر است به جست‌وجوی کتاب مودرنظر خود بپردازد، بخش کودک: این بخش با برگزاری برنامه‌های قصه‌گویی و کاردستی مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است.

بخش نوجوان: که با در اختیار داشتن محیطی مجزا با برنامه‌های چون معرفی و اشتراک کتاب توسط نوجوانان مورد استقبال قرار گرفته است.

بخش کاشان‌شناسی: که کتاب‌ها و منابع درخصوص معرفی شهرستان در آن وجود دارد.

می‌توانید بخوانید .. مسابقه پرواز بادبادک‌ها بر فراز بام کاشان

بخش امانت: در این بخش نیز اطلاعات کتب به امانت‌داده شده و کتب بازگشت داده‌شده به‌وسیله رایانه انجام می‌شود.

سالن مطالعه: این کتاب‌خانه دو سالن مطالعه مجزا جهت آقایان و بانوان با ظرفیت ۲۵۰ نفر دارد.

با توجه به تنوع کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه بیشترین استقبال از چه موضوعاتی است؟
بیشترین استقبال از کتاب‌هایی با موضوعات مذهبی، ادبیات، و تحصیلی می‌شود و با توجه به این‌که امسال کاشان پایتخت کتاب ایران بوده است، استقبال خوبی توسط مدارس و کودکان و نوجوانان شده است که حتی از بقیه مدارس خارج از منطقه فین نیز جهت بازدید، عضویت و مطالعه کتاب مراجعه می‌نمایند.

اغلب برنامه‌های فرهنگی و جانبی کتاب‌خانه در گروه سنی کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است چون این کودکان هستند که اگر با فرهنگ مطالعه رشد کنند در آینده می‌توانند برای جامعه مفید و موثر باشند.

مسئولین نیز از کتاب‌خانه بازدید و حمایت داشته‌اند؟
این کتاب‌خانه زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود و در اینجا جا دارد تشکر ویژه داشته باشم از کمک‌ها و حمایت‌های خیرین محترم منطقه بویژه شهرداری منطقه چهار که در پیشرفت و پیشبرد اهداف این کتاب‌خانه تاثیر ویژه‌ای داشته‌است.

چه راه‌کاری می‌توان برای تشویق و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم منطقه داشت؟
برای ترویج فرهنگ مطالعه و کاربردی‌کردن مطالعه اقدام به برگزاری مسابقات، عضویت رایگان، اشتراک‌گذاری کتاب، حافظ‌خوانی و … برای گروه سنی کودک و نوجوان می‌شود.

برنامه شما برای آینده کتاب‌خانه چیست؟
درخواست و مطالبه مردم منطقه باعث پیشرفت و نیز تلاش بیشترما شده است تا بتوانیم نیازهای مراجعین و مردم منطقه را پاسخ‌گو باشیم و از این حیث بسیار خوشحالیم که توانسته‌ایم در فرهنگ خانواده‌ها موثر باشیم.

به امید خدا برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و فرهنگی، ایجاد سالن آمفی‌تئاتر، برگزاری دوره‌های مشاوره تحصیلی و روان‌شناسی خانواده از برنامه‌های آینده کتاب‌خانه است که همت و یاری خیران و فعالین فرهنگی را می‌طلبد.

کتاب‌خانه علی ابن امام محمد باقر (ع) در محله سادات، جنب حسینیه پهلوانی‌های منطقه فین کاشان واقع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.