بی‌تدبیری در اجرا و نقصان یک طرح زیست محیطی

محمدمسعود قدوسیکاشان فردا – چند صباحی از آغاز فعالیت تشکیلاتی در کاشان با عنوان «از نو»در زمینه بازیافت و تفکیک پسماند با شعار (همراهی همشهریان عزیز برای نهادینه‌کردن فرهنگ عالی بازیافت، و برداشتن قدم‌های کوچک در حفاظت از محیط زیست منطقه و همچنین با راه‌اندازی، نگه‌داری و پشتیبانی از کانکس‌های بازیافت و آموزش همگانی در تلاش است تا تفکیک پسماندهای خشک را نهادینه سازد) می‌گذرد.

واقعیت آن است که اصل راه‌اندازی این‌گونه شرکت‌های بازیافت و پسماند در شهرها، امری اجتناب‌ناپذیر و حتی ضروری است،اما ناگفته پیداست که این مورد نیز مانند برخی کنش‌های دیگر اجتماعی با نیت فرهنگ‌سازی، در روند اجرا ممکن است دچار نارسایی‌ها باشد.

در مورد فعالیت شرکت AZNOV در بخش اجرا، آن‌چه بعضأ قابل مشاهده است، نحوه ناصحیح عملکرد شماری از نیروهایی اجرایی این شرکت با ادواتی نظیر موتورهای سه‌چرخ و وانت در محلات شهر است.

شخصأ بارها ــ مانند مورد چند شب پیش که حساسیتم عود کرد و تذکرم هم به جایی نرسید، ــ به عینه دیده‌ام که این عوامل اجرایی برای به‌دست آوردن مواد بازیافتی، پاکت‌های پلاستیکی زباله در کنار منازل را شکافته و محتویات آن‌را بنا به تشخیص خودشان بر می‌دارند، این دوستان علاوه بر این‌که برای حفظ محیط‌ زیست قدمی برنمی‌دارند، چه بسا در آلوده‌کردن محیط زندگی ما هم نقش ویژه‌ای دارند.

روی سخنم اما با مدیران ارشد این مجموعه است که البته مطمئنم نیتی فرهنگی و در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی دارند.

چرا نسبت به استمرار آموزش عوامل اجرایی و توجیه و بازرسی از محل‌های فعالیت آن‌ها و احیانا بررسی عملکرد آنان اهمال می‌شود؟ چرا برای به‌دست‌آوردن منافع اقتصادی به اسم حفظ محیط زیست، باعث تشدید آلودگی کوچه‌ها می‌گردند؟ چرا باید پاکت‌های زباله توسط کسانی که با موتور سه‌چرخ و آرم aznov در کوچه‌ها در حال تردد هستند منهدم، و محتویات زباله تخلیه و سپس شیشه و یا پلاستیک‌ها از لابه‌لای زباله‌ها جمع گردد؟!

آیا نمی‌توان با آموزش و برپایی نمایشگاه‌ها و یا هماهنگی با آموزش و پرورش و یا دانشگاه‌ها و ادارات در خصوص آموزش همگانی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، صرفا اقتصادی فکر نشود؟ آیا نمی‌شود بهتر عمل کرد؟ آیا با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال و میزان خروج مقدار زیادی زباله از منازل و طبیعتا نظافت و خانه‌تکانی منازل باید شاهد آلودگی بیشتر کوچه‌ها و احیانا خیابان‌ها هم باشیم؟ یا باید با آموزش و توجیه مردم و تفکیک زباله از مبدا به دنبال راه‌کارهای بهتری بگردیم؟

محمدمسعود قدوسی
کاشان آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.